Capgemini lanceert Perform AI, een portfolio aan oplossingen en diensten met als doel kunstmatige intelligentie te benutten. Hiermee wil Capgemini bedrijven ondersteunen om tastbare bedrijfsresultaten te bereiken.
Met het Perform AI portfolio wil het bedrijf klanten een complete reeks aan oplossingen bieden om AI in hun organisaties te integreren door bedrijfsinnovatie te stimuleren. Door gebruik te maken van de volledige capaciteiten van de Group, brengt Perform AI mensen, processen, gegevens en technologie samen om krachtige, duurzame en betrouwbare prestaties te realiseren.
Een recente publicatie van het Capgemini Research Institute laat zien dat een combinatie van zorgen en misvattingen leidt tot een vertroebeld zicht op de risico's en mogelijkheden van AI. Organisaties hebben daarom een pragmatische aanpak nodig om voortgang te boeken. Wat betreft de verwachte behoefte, voorspelt IDC dat de uitgaven aan cognitieve en AI-systemen wereldwijd oplopen tot 52,2 miljard dollar in 2021 met een jaarlijkse groei van 46,2 procent over de periode 2016-2021.
Uitdagingen
Perform AI pakt de kritieke AI-uitdagingen aan, waar bedrijven tegenaan lopen. Deze uitdagingen zijn:
AI op schaal toepassen: Verder gaan dan proof-of-concept en losstaande implementaties om AI in de hele onderneming te industrialiseren en de bedrijfsvoordelen in de hele organisatie te vergroten.
Kracht van mensen benutten: Het proactief managen van de impact van AI-initiatieven op een groter medewerkerbestand en het zoeken naar de beste interacties tussen mensen en AI.
Transformeren van bedrijfsprocessen: Technologieën, gebaseerd op AI, inzetten om werkzaamheden te ondersteunen, te verbeteren of te automatiseren en bedrijfsprocessen opnieuw in kaart brengen.
Ethiek integreren: Het toepassen van AI met een ethische en verantwoordelijke aanpak; een aanpak die transparant is voor gebruikers en klanten, privacy waarborgt en vertrouwen opbouwt.
Aansporen tot innovatie om concurrentievoordeel te behalen: AI gebruiken om volledig nieuwe bedrijfsmodellen, werkwijzen, producten, diensten en ervaringen te introduceren. Zo krijgen bestaande ondernemingen de kans om hun huidige marktpositie te ontstijgen en nieuwe posities, die voorheen aan digitale ondernemingen waren voorbehouden, te veroveren.
Concurrentievoordeel behalen
"De meeste bedrijven experimenteren al met AI om bepaalde functies binnen hun bedrijf te transformeren, maar alleen degenen die het effectief en in de hele onderneming toepassen, zullen een waar concurrentievoordeel behalen", aldus Lanny Cohen, Group Chief Innovation Officer bij Capgemini. "Om echte impact te realiseren en blijvend succes te garanderen, moeten bedrijven verder gaan dan losstaande initiatieven. Dat houdt in dat ze AI verweven in alles wat ze doen - van het eenvoudigweg veranderen van technologie tot het verschuiven van het hele spel. Met Perform AI zijn we gefocust op het toepassen van AI om hoge impact te creëren, wat resulteert in tastbare resultaten voor nu en in de toekomst."
Het Perform AI portfolio bestaat uit vier gebieden, met de vereiste flexibiliteit om een roadmap op maat te maken, die dient als handleiding om AI op grote schaal uit rollen binnen een bedrijf. Dit zijn:
1. AI Activate
Geeft strategische richting en creëert de organisatie- en technologieplatformen voor waar en hoe AI in de onderneming moet worden toegepast voor een maximale impact.
2. AI Transform
Levert prestatieverbeteringen op basis van AI om bestaande businessprocessen te optimaliseren en de springplank te creëren voor groei op lange termijn. Dit doet Capgemini door de juiste AI-technologieën -temidden van talrijke oplossingen en tools- aan te reiken.
3. AI Reimagine
Maakt gebruik van de strategie en innovatiemogelijkheden binnen Capgemini Invent en Capgemini's netwerk van Applied Innovation Exchanges om organisaties te helpen bij het bedenken van nieuwe producten en diensten, klantervaringen, operationele modellen en inkomstenstromen.
4. AI Engineering
Biedt services om de bestaande data en richtlijnen te verzekeren en levert betrouwbare AI-oplossingen in de productie en op schaal. AI Engineering richt zich op operationele kern van AI en ondersteunt elke fase van de transformatie.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht