In haar vision paper Journey 2022 schetst Atos een toekomst waarin de wereld tegen 2022 een nieuw evenwicht moet zoeken in hoe de interactie met en introductie van nieuwe technologie vorm krijgt. Ze voorspelt dat succesvolle transformaties vooral gaan draaien om het vinden van een goede balans van de impact die technologische innovaties hebben op burgers en de samenleving.
Nu het potentieel van baanbrekende technologieën zoals kunstmatige intelligentie en digitalisering in hun volle omvang duidelijk worden, dringen zich ook ethische vragen op. Organisaties moeten zich volgens Atos rekenschap geven van het spanningsveld tussen wat dankzij nieuwe technologie mogelijk en aanvaardbaar is.
Atos gelooft dat organisaties die mensen - klanten, medewerkers en burgers - werkelijk centraal stellen in hun digitale strategie en zich bewust zijn van de ethische vraagstukken die met technologie gepaard gaan, het verschil zullen maken in de weg die zij tot en na 2022 zullen afleggen. Volgens toonaangevende analisten beschouwt ruim 40 procent van de topmanagers het ontwikkelen van de juiste bedrijfscultuur en de vereiste kwaliteiten van medewerkers als de grootste uitdagingen in de digitale transformatie van hun bedrijf.
Het oplossen van digitale dilemma’s
Dilemma’s over nieuwe technologische uitdagingen en de keuzes die hiermee samenhangen zijn niet nieuw. De aard en de impact van de dilemma’s die zich voordoen, veranderen wel. Zo is de afwezigheid van de juiste skills een thema dat zich altijd heeft voorgedaan, maar is nu sprake van een situatie waarbij het traditionele onderwijs mensen opleidt in vaardigheden die al achterhaald zijn voordat ze kunnen worden toegepast. De kwaliteiten die in de toekomst nodig zijn, zijn zelfs nog niet bekend. Door het tempo waarin de technologie voortschrijdt, zijn mensen nauwelijks in staat hiervoor op tijd de vereiste skills te ontwikkelen.
Om in kaart te brengen hoe klanten het beste kunnen omgaan met de onzekerheden die de adoptie, toepassing en acceptatie van nieuwe technologieën met zich meebrengen, heeft de Atos Scientific Community onderzoek gedaan naar digitale innovaties en trends waarvan bedrijven tegen 2022 de grootste impact verwachten op hun business. “We voorzien allerlei veelbelovende en uitdagende ontwikkelingen in de technologische gebieden die we hebben onderzocht. Maar niet al deze disruptieve technologieën zullen per definitie op een positieve manier door de samenleving worden omarmd”, benadrukt Marianne Hewlett, lid van de Atos Scientific Community Member en Senior Vice President bij Atos. “Organisaties moeten zorgvuldig afwegen op welke manier culturele waardepatronen worden weerspiegeld in de producten en diensten die zij ontwikkelen. Op onze reis onderweg naar 2022 dient de vraag ‘Kunnen we…?’ altijd hand in hand te gaan met de vraag ‘Moeten we…?’
Atos lanceert ‘Journey 2022 - Resolving Digital Dilemmas’, op basis van onderzoek door de Atos Scientific Community. Bezoek de Visit Journey 2022 minisite om de PDF te downloaden.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht