13-11-2018

Toekomst van infrastructuurontwerp is een datacentrische architectuur

Deel dit bericht

Met de opkomst van machine learning en artificial intelligence verschuift de rol van data: van informatiedrager tot de kern van innovatie. Het is niet langer voldoende om datagedreven te zijn, concludeert Pure Storage uit een onderzoek.

Moderne organisaties opereren in een wereld van snel evoluerende applicaties. In deze wereld wordt toekomstig succes bepaald wordt door het halen van nieuwe inzichten uit data om groei en concurrentievoordeel te bereiken. Dit vereist een fundament dat specifiek is gebouwd om in een multi-cloudwereld de data optimaal te kunnen opslaan, uitwisselen en analyseren.

Volgens wereldwijd onderzoek, recentelijk uitgevoerd door MIT Technology Review in opdracht van Pure Storage, zegt 86 procent (in de Benelux 69 procent) van de topmensen dat data het fundament vormen voor het nemen van zakelijke beslissingen. 87 procent (in de Benelux 69 procent) van hen zegt dat data essentieel zijn voor het bereiken van resultaat voor hun klanten.
Een datacentrische architectuur zorgt ervoor dat gegevens en applicaties op hun plaats kunnen blijven, terwijl nieuwe technologie daaromheen kan worden gebouwd. Dit verandert het ontwerp van een datacenter fundamenteel: de data vormen het centrale onderdeel.

Onderzoek MIT Tech Review: AI haalt nieuwe informatie uit data
Het MIT Technology Review vond plaats onder meer dan 2.300 topmensen uit het bedrijfsleven wereldwijd en brengt in kaart welk potentieel – en uitdagingen – bedrijven moeten adresseren om met AI waarde uit hun data te halen. AI vertegenwoordigt een ongekende kans voor organisaties om hun operaties te verbeteren, een betere klantbeleving te bieden en de zakelijke performance te verbeteren door datagedreven initiatieven. Toch bestaan er nog zorgen over het inzetten van AI, onder meer over de kosten, de data-infrastructuur, beschikbaar talent en de ethiek.

Het MIT Technology Review geeft aan dat:
- 82 procent van de business- en IT-managers (in de Benelux 75 procent) denkt dat AI een positieve impact zal hebben op hun business
- 83 procent (in de Benelux 64 procent) is van mening dat AI belangrijk is voor analytics, grotere efficiency in het terugdringen van menselijke fouten
- 84 procent (in de Benelux 61 procent) verwacht meer tijd te krijgen om creatief na te denken over uitdagingen van zowel de eigen organisatie als van klanten
- 79 procent (in de Benelux 69 procent) geeft aan dat AI juridische en ethische implicaties heeft die opgelost moeten worden.

Verder zijn de meeste respondenten het erover eens dat er niet voldoende tijd en middelen zijn om informatie uit data te halen:
- 78 procent (in de Benelux 64 procent) zegt uitdagingen te hebben op het vlak van verwerking, analyse en interpretatie van grote hoeveelheden data
- 79 procent (in de Benelux 70 procent) zegt dat het een uitdaging is om ervoor te zorgen dat de business relevante databronnen gebruikt
- 81 procent (in de Benelux 63 procent) zegt dat het analyseren van nóg meer data in nóg kortere tijd in de toekomst een enorme uitdaging wordt.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Partners