18-10-2018

Capgemini: Organisaties missen grote kansen in automation

Deel dit bericht

Slechts 9 procent van de Nederlandse organisaties gebruikt automation op grote schaal tegenover 16 procent  van de organisaties wereldwijd. Daarbij richten bedrijven zich te eenzijdig op operationele voordelen in plaats van strategische groei op lange termijn. Dit blijkt uit een rapport van het Capgemini Research Instituut.

De grootste drijfveer achter het toepassen van automation is het verbeteren van kwaliteit (43 procent). Een hogere omzet is minder belangrijk (22 procent). Het rapport benadrukt ook dat 32 procent van de organisaties zich concentreert op use cases die als ‘quick wins’ worden beschouwd. Deze zijn niet alleen eenvoudig te implementeren, maar hebben ook een grote toegevoegde waarde.

Voor het onderzoek zijn meer dan 700 bedrijven, die experimenteren met automationoplossingen of deze al implementeren, ondervraagd. Het rapport “Reshaping the future: Unlocking automation’s untapped value” bevat daarnaast de analyse van 110 use cases in zes sectoren. Hieruit blijkt dat 25 procent van de organisaties die automation al gebruiken, afkomstig is uit de auto-industrie, gevolgd door de maakindustrie en de retail (beiden 15 procent). Daarnaast is het percentage organisaties dat automation implementeert, het hoogst in de VS (26 procent), Frankrijk (21 procent) en Duitsland (17 procent). Het gemiddelde ligt op 16 procent, nog altijd een stuk hoger dan het percentage in Nederland (9 procent).

Het rapport laat ook zien dat:
• Bedrijven een kostenbesparing van $165 miljard kunnen realiseren met een grootschalige toepassing van automation in de auto-industrie (32 miljard dollar), retailsector ($125 miljard), nutsbedrijven (149 miljard dollar) en maakindustrie (165 miljard dollar).
• De grootste winst te behalen valt in de back- en middle-office functies: zo heeft 41 procent van de Nederlandse organisaties die automation inzetten, deze in IT geïmplementeerd en 31 procent heeft deze geïmplementeerd in de middle-office. De back-office functies van procurement en supply chain en HR realiseren gemiddeld het grootste rendement op investering (ROI) van respectievelijk 18 procent en 15 procent. Tot slot heeft 29 procent van de organisaties die automation inzetten, deze geïmplementeerd in front-office functies zoals sales en marketing.
• Quick wins de weg vrijmaken voor opschaling: in het rapport zijn use cases voor automation bestudeerd op hun complexiteit en voordelen om te begrijpen waarom veel organisaties de significante voordelen nog niet zien. Slechts een derde (32 procent) van de ondervraagde organisaties richt zich op use cases die als ‘quick wins’ worden beschouwd, die de volgende sectoren en bedrijfsfuncties omvatten:
 – Afstemming in boekhouding
 – Request for Proposal (RFP) opstellen voor een aanbesteding
 – Onboarding voor HR
 – Lead generatie voor sales en marketing
 – Anti-fraude checks voor Financial Service
 – Voorspellen van onderhoud in de maakindustrie.

Daarentegen richt meer dan een derde (36 procent) van de organisaties zich op ‘case by case’ implementaties op gebieden als data-invoer of opslagautomatisering. Uit het rapport blijkt dat deze implementatie niet zo schaalbaar en moeilijk te implementeren zijn en mogelijk geen grote opbrengsten opleveren.

Een onontgonnen instrument voor sales
Van de weinige organisaties die zijn begonnen met het gebruik van geavanceerde technologieën als automation en kunstmatige intelligentie (of AI), licht het rapport enkele bedrijven uit die koplopers zijn. Dit is bijvoorbeeld Harley-Davidson, dat vorig jaar kunstmatige intelligentie combineerde met automation om de verkoopcijfers in New York met 2930 procent te verhogen. Een ander voorbeeld is het beautymerk L’Oréal, dat spraakherkenningssoftware and chatbots heeft gebruikt om automation in de front-office en in klantenservice mogelijk te maken. Het bedrijf heeft hiervoor een AI-gestuurde cadeau service via Facebook Messenger ingezet. De bot stelde gebruikers vragen over hun vriend en stelde vervolgens geschikte cadeaus voor.

Leren van de koplopers
In het rapport is gekeken naar enkele kenmerken van organisaties die als koplopers beschouwd worden op gebied van grootschalige automation en grote voordelen realiseren. Hieruit komt een aantal kenmerken naar voren:
• Een duidelijke roadmap: 68 procent van de koplopers had een duidelijk stappenplan voor transformatie en 67 procent zorgde ervoor dat het vereiste budget beschikbaar was om dit uit te voeren.
• Top-down ondersteuning: 85 procent gaf aan dat automation een topprioriteit was in het bedrijf en nog eens 82 procent gaf aan dat de directie het belang hiervan inzag.
• Focus op mensen en ontwikkeling: 88 procent zei dat automation werd omarmd door werknemers, terwijl 83 procent rapporteerde dat automation leidde tot nieuwe banen in de organisatie.

Onderzoeksmethode
Voor het onderzoek zijn 705 leidinggevenden wereldwijd ondervraagd van organisaties met een omzet van meer dan $500 miljoen in 2017, die experimenteren met automation of deze experimenteren. Nederlandse organisaties vormen 14 procent van de ondervraagden. Veertig procent van de ondervraagde organisaties heeft een omzet van meer dan $10 miljard. Het onderzoek vond plaats in juli 2018.

Lees hier het rapport.

Partners