21-09-2018

Deloitte en FRR ontwikkelen keurmerk voor Artificial Intelligence

Deel dit bericht

Deloitte en The Foundation for Responsible Robotics kondigen een gecertificeerd keurmerk aan voor Artificial Intelligence en Robotics. Het zogenoemde FRR (Foundation For Reponsible Robotics) keurmerk zal bedrijven helpen op een transparante en verantwoorde werkwijze met de ontwikkeling van Artificial Intelligence en Robotics om te gaan.

De wereldwijde verspreiding van Artificial Intelligence-technologieën begint vandaag de dag steeds meer invloed te hebben op mensenlevens. Ondanks behaalde successen  worden er in het kader van Artificial Intelligence vragen gesteld over sociale gerechtigheid, gender- en rasvooroordelen, evenals over privacy en de afbreuk van andere mensenrechten. Het verantwoorde gebruik van Artificial Intelligence en robotica heeft grote potentiële voordelen voor de mensheid zoals het helpen bij een vroege diagnose van ziekten. Als Artificial Intelligence er echt in zal slagen onze wereld te verbeteren moet het publiek vertrouwen hebben in deze technologie.

Het FRR-gecertificeerde Artificial Intelligence en robotica keurmerk
Volgens Noel Sharkey, mededirecteur van The Foundation for Responsible Robotics, kunnen Artificial Intelligence en Robotics de maatschappij enorme voordelen opleveren. “Als we het goed doen. Schrikverhalen en de hype moeten we proberen te voorkomen. We moeten het publiek een kwaliteitsmerk bieden dat hen helpt weloverwogen beslissingen te nemen.”
Dit is de reden waarom The Foundation for Responsible Robotics en Deloitte hun handen ineenslaan om het FRR-gecertificeerde keurmerk te ontwikkelen. Het keurmerk zal zorgen voor een industriestandaard om de verantwoordelijkheid voor het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van robots nauwkeurig te beoordelen. Het doel is om belangrijke kenmerken van producten uit te lichten die bijdragen aan een betere wereld, zoals milieubescherming, duurzaamheid, integriteit, ethisch ontwerp, veiligheid en beveiliging met aandacht voor de maatschappelijke impact en mensenrechten.

FRR-keurmerk voor consumenten en producenten
Of het nu gaat om een ​​bezorgde ouder, een NGO-werknemer, een boer of gewoon iemand die op zoek is naar een baan, het keurmerk bevordert transparantie en verantwoordelijkheid om de maatschappelijke waarden te beschermen voor consumenten. Producenten worden geholpen om verantwoord te ontwerpen en te innoveren. Er wordt samengewerkt om hun producten te beoordelen en een pad voor verantwoorde innovatie in hun bedrijf te bouwen.

Partners