MicroStrategy vroeg aan negen internationale deskundigen wat zij denken dat 2018 gaat brengen voor enterprise analytics. De volgende acht trends zijn belangrijk om in het oog te houden bij het ontwikkelen van een strategie voor digitale transformatie.
1. Het flirten met AI is voorbij
De wittebroodsweken zijn geweest, tijd om serieus aan de slag te gaan met kunstmatige intelligentie (AI). Het besef groeit onder CIO's en CDO's dat AI geen plug & play-oplossing is. Amerikaanse marktonderzoeker Forrester zegt in hun AI-voorspellingen voor 2018 dat bedrijven die AI als wondermiddel benaderen, onderuit zullen gaan. Zij verwachten dat organisaties dit jaar AI serieus gaan inzetten om het maximale uit hun data te halen in eigen kenniscentra of via data-analytics in de cloud. Dat is hard werken, aldus Forrester, dat een verdubbeling voorspelt van de Insights-as-a-Service markt en een stijging van bedrijven die externe partijen inhuren voor gedegen analyse van hun data.
2. De strijd om datascientists en -analisten laait op
Een logisch gevolg van het groeiend belang van data is de behoefte aan specialisten met verstand van zaken. Dat wordt nog een probleem. Het percentage studenten dat datascience of -analyse studeert is vele malen lager dan de verwachte behoefte. Wie het beste in huis wil hebben, zal zelf moeten opleiden. Ook moeten HR-afdelingen hun definitie van 'talent' gaan verbreden en bereid zijn potentiële kandidaten (om) te scholen.
3. Geen real-time inzicht zonder historische data
Actuele en historische data lijken in verschillende dimensies te leven. Voor maximaal inzicht zullen organisaties de twee moeten gaan samenvoegen. De waarde van real-time data stijgt immers enorm wanneer ze in historische context kunnen worden geplaatst.
4. Spraak wordt normaal
Toetsenbord en muis zijn geen natuurlijke interfaces. Spraak is dat wel en 2018 wordt het jaar van de doorbraak. Waarom nog klikken of tikken wanneer we op een 'normale' manier om informatie kunnen vragen? Ook computationele taalkunde (Natural Language Processing) is aan een zichtbare opmars bezig. Een gesproken verhaal is voor veel mensen begrijpelijker dan een kaart of een grafiek. Spraak kan complexe data ontsluiten voor een groter publiek.
5. Convergentie van leveranciers, tools en technologie
Fusies blijven aan de orde van de dag in de analyticsmarkt. Nieuwe spelers voegen waarde toe op korte termijn, om vervolgens het bedrijf te verkopen of samen te gaan met gevestigde leveranciers. Andersom kopen grote bedrijven de kleine, innovatieve spelers op om hun eigen ontwikkeling te versnellen.
We gaan ook een convergentie zien van jonge technologieën zoals AI, Machine Learning, spraak en sensoren. Daar komen spannende combinaties uit. Denk aan spraakgestuurde interactie met augmented analytics van big data in de cloud.
De derde convergentie is die van alle verschillende softwaretools in organisaties op één platform, waar ze toegankelijk zijn voor alle medewerkers. De hardware waarmee mensen werken is niet langer belangrijk. Wat telt is dat medewerkers toegang hebben tot alles wat ze nodig hebben, om schaduw-IT te voorkomen met alle daarbij horende risico's.
6. De komst van augmented analytics
Eerst was er BI, toen was er self-service BI en 2018 is de tijd van augmented analytics, dankzij de combinatie van geavanceerde zoekfunctionaliteit, computationele taalkunde en AI. Deze derde golf van vernieuwing brengt een ongekend niveau van automatisering met zich mee voor de analyticsmarkt. Oude waarheden blijven echter bestaan: hoe slim de technologie ook is, het blijft garbage in, garbage out. Zorg dat de basis dus op orde is voor de volgende innovatie wordt ingevoerd.
7. Opkomst van video-analytics
Een videocamera kan data uitwisselen met andere apparaten in het netwerk zoals smartphones, tablets en beveiligingssystemen. Gecombineerd met AI en het Internet of Things (IoT) ontstaat een krachtig nieuw tool voor bijvoorbeeld gezichtsherkenning, opsporing en de analyse van zaken als micro-expressies tot en met verkeersstromen.
8. Van eigendom naar gebruik
Data zijn lang niet altijd meer in eigendom. Externe datastromen zoals energieverbruik, lokale verkeersdrukte, watergebruik, bezoekersaantallen en -tijden kunnen een onverwachte verdieping geven aan analyses. Een stabiele en flexibele basis – met bijbehorende governance – is nodig om toegang tot de verschillende stromen te beheren en beheersen. Wijs externe datastromen niet zomaar van de hand. Elk gegeven, elke bron kan immers bijdragen aan een compleet inzicht in klanttevredenheid, bedrijfsprestatie en kwaliteitsvoortgang.
Het volledige rapport kunt u hier lezen.
Meta Zuiddam-Hoeboer is Field Marketing Manager bij MicroStrategy.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht