Het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven verwacht dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) grote impact gaat hebben op de eigen bedrijfsvoering. Toch ligt slechts 36 procent op schema met de voorbereiding op deze nieuwe Europese privacywet. Dat blijkt uit een peiling van DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, onder 75 Nederlandse organisaties.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDPR) treedt vanaf 25 mei 2018 in werking. Uit de peiling blijkt dat het voor de meeste organisaties een lastige opgave wordt om op tijd klaar te zijn. Slechts 36 procent van de ondervraagden zegt op schema te liggen, iets minder dan de helft maakt plannen om te beginnen en de rest heeft nog helemaal geen voorbereidingen getroffen. Een gebrek aan capaciteit (33 procent), tijd (25 procent) en kennis (10 procent) worden als belangrijkste oorzaken genoemd.
Belang van AVG
Ondanks de vooralsnog summiere voorbereiding zien bedrijven wel degelijk het belang van de nieuwe regels in, zeker voor consumenten. Bijna de helft vindt dat de voordelen voor de consumenten zwaarder wegen dan de kosten voor het bedrijfsleven. Tegelijkertijd verwachten de meeste organisaties zelf ook baat te hebben bij de wet. Twee derde is het niet eens met de stelling dat de AVG alleen voor consumenten voordelig is. De helft ziet de wet ook niet als belemmering voor marketingactiviteiten, een derde is daar wel bang voor.
Directeur Diana Janssen van DDMA vindt het positief dat Nederlandse bedrijven het belang van de AVG inzien, zowel voor henzelf als voor consumenten. “Deze houding is enorm belangrijk in de stappen die we moeten zetten naar een duurzame data-economie. Het is echter hoog tijd dat organisaties nu ook snel voorbereidingen gaan treffen. Over een kleine acht maanden gaan de nieuwe regels al in en de veranderingen zijn voor iedere organisatie ingrijpend, zowel op juridisch als technisch vlak. Wie op 25 mei 2018 niet voldoet aan de wet, loopt het risico op een fikse boete. Dat heeft de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels wel duidelijk gemaakt.”
Prioriteiten bij voorbereiding
De ondervraagde organisaties zijn in veel gevallen al wel bezig met specifieke onderdelen van de AVG. 41 procent geeft aan dit jaar nog een privacy impact assessment voor marketingcampagnes op te stellen. Ook het implementeren van privacy by design staat op de agenda, maar bevindt zich bij meer dan de helft van de respondenten nog in de planningsfase. Hetzelfde geldt voor het updaten van het privacybeleid en het privacy statement van de organisatie. De meeste zorgen bij organisaties liggen bij gegevens uit oude systemen (legacy data), het vragen van toestemming voor het gebruik van data en het trainen van medewerkers.
Meer informatie: DDMA
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht