15-09-2017

Qlik biedt ProRail realtime inzicht in prestaties op het spoor

Deel dit bericht

Qlik maakt bekend dat ProRail, verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland, QlikView inzet om alle kernprocessen van ProRail middels een dashboard inzichtelijk te maken. Enerzijds wordt dit inzicht gebruikt om intern sneller slimmere beslissingen te nemen met betrekking tot bezetting, bijsturing en onderhoud. Anderzijds om extern transparant te communiceren over prestaties naar de reiziger en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Qlik partner Lynxx verzorgde de volledige implementatie van Qlik bij ProRail, waar de grootste uitdaging lag in het samenbrengen van de grote hoeveelheid gefragmenteerde data. Inzicht in de status van reizigers- en goederenvervoer, maar ook in infrastructuur en veiligheid, is onmisbaar om het spoorgebruik zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo wil de reiziger bijvoorbeeld geïnformeerd worden over de prestaties van specifieke trajecten. Hiervoor is het online platform prestaties.prorail.nl een belangrijk middel. Zo is voor iedereen duidelijk welke prestaties ProRail levert, waar ontwikkelingen zijn en waar en wanneer bepaalde werkzaamheden uitgevoerd worden.

Locatiegebaseerde analyse
Ook wordt door middel van data-analyses inzichtelijk gemaakt wat de onderliggende oorzaken en patronen zijn van storingen. Deze informatie helpt ProRail bij het afhandelen van commerciële onderhandelingen met goederenvervoerders, omdat het eenvoudiger aantoonbaar is of de gestelde normen gehaald zijn. Tevens helpt dit inzicht om aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu te rapporteren over de afgestemde prestaties. Onlangs heeft ProRail ook Qlik GeoAnalytics aangeschaft. In de volgende fase van het project gaat de spoorwegnetbeheerder aan de slag met locatiegebaseerde analyses en visualisaties.

Eenheid voor het management
Een grote uitdaging voor ProRail was het centraliseren van alle gefragmenteerde data. Zo bevond onderhoudsdata zich bijvoorbeeld in een ander formaat en op een andere locatie dan data over de personeelsbezetting. Door het gebrek aan eenduidigheid was er op managementniveau soms onduidelijkheid over de waarde van gepresenteerde getallen. Met Qlik zijn de verschillende databronnen in korte termijn geïntegreerd, waardoor alle data voor het management nu op één plek visueel inzichtelijk is. Er is een eenduidig beeld gecreëerd binnen de gehele ProRail-organisatie voor alle processen waarop gestuurd wordt. Dit bespaart de organisatie veel discussie en stelt hen in staat om sneller gefundeerde beslissingen te nemen. Met behulp van QlikView NPrinting, de rapportage-oplossing voor analyses vanuit Qlik, is er tevens een einde gekomen aan de verschillende presentatieformats die voorheen door het management gebruikt werden.

Slimmere beslissingen
Hans van Leeuwen, CFO bij ProRail: “De mogelijkheden die Qlik biedt sluiten precies aan bij datgene wat we bij ProRail belangrijk vinden: transparantie. We zullen altijd te maken hebben met onvoorziene problemen op het spoor, maar met Qlik hebben we een manier gevonden om hier zo efficiënt mogelijk op te anticiperen binnen alle lagen van onze organisatie. Iedereen is nu in staat om sneller slimmere beslissingen te nemen, terwijl niet iedereen een data-analist is.”
Sandor Nieuwenhuijs, Technical Director Presales bij Qlik, vult aan: “ProRail is een mooi voorbeeld van een organisatie waar Qlik volledig is geïntegreerd en ingezet wordt op een manier zoals het bedoeld is: iedereen in staat stellen om gefundeerde beslissingen te nemen. Of dit nu een reiziger is die besluit een andere route te nemen, of een HR-manager die extra personeel werft om verwachte schade aan het spoor snel te repareren.” 

Partners