Alation heeft de Data Culture Maturity Assessment aangekondigd om organisaties te helpen de waarde van hun datacultuur te meten. De assessment past de vier kernprincipes van het Alation Data Culture Maturity Model toe - Data Search & Discovery, Data Governance, Data Literacy en Data Leadership - om de volwassenheid van een organisatie op het gebied van data te meten en het vermogen om bedrijfswaarde te realiseren uit haar data-initiatieven.
Uit recent onderzoek van Alation blijkt dat organisaties die zich toeleggen op het cultiveren van een sterke datacultuur innovatie en flexibiliteit stimuleren en een duidelijk concurrentievoordeel behalen.
Bovendien meldt 89 procent van de organisaties met sterk data management dat ze hun omzetdoelstellingen in het afgelopen jaar hebben gehaald of overtroffen. Desondanks blijft er een aarzeling om te investeren in een data-architectuur die mensen in staat stelt data te vinden, te begrijpen en te vertrouwen voor besluitvorming. Vaak is dit te wijten aan het feit dat dataleiders moeite hebben om de waarde van data-initiatieven te rechtvaardigen in budgettair beperkte omstandigheden.
De Data Culture Maturity Assessment moet volgens Alation organisaties in staat stellen om de datawaarde en de afwezigheid van uniforme meetwaarden aan te pakken. Het raamwerk is tot stand gekomen door uitgebreide samenwerking met het wereldwijde klantenbestand van Alation, waaronder 40 procent van de Fortune 100-bedrijven, om te begrijpen welke meetwaarden het belangrijkst zijn voor de volwassenheid van de datacultuur.
De beoordeling stelt organisaties in staat om dataprogramma's effectief te koppelen aan bedrijfsdoelstellingen. Organisaties kunnen specifieke meetcriteria koppelen aan Data Search & Discovery, Data Governance, Data Literacy en Data Leadership om hun impact te meten. De Data Culture Maturity Assessment meet hoe elk principe bedrijfswaarde creëert - bijvoorbeeld door de volwassenheid van de Data Search & Discovery-functionaliteit van een organisatie te meten en de impact op de productiviteit van bedrijfsanalisten aan te tonen. Op deze manier kunnen organisaties de waarde van het ontwikkelen van een datacultuur expliciet laten zien aan de hand van de impact van specifieke data-initiatieven.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht