Het ANP neemt LocalFocus over, een gespecialiseerd persbureau op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. De drie eigenaren en de medewerkers van LocalFocus worden onderdeel van de ANP-organisatie.
Volgens de ANP-directie versterkt het persbureau met de overname de kern van het bedrijf. “De diensten van LocalFocus vullen die van het ANP perfect aan. LocalFocus is in staat om actuele data direct om te zetten in grafieken en kaarten waarbij de afnemer zijn eigen focus kan aanbrengen, bijvoorbeeld een regionale. De infographics worden bovendien automatisch in de eigen huisstijl van de afnemer beschikbaar gemaakt”, aldus Martijn Bennis, algemeen directeur van het ANP.
LocalFocus is in 2013 opgericht en voorziet inmiddels tientallen landelijke, regionale en lokale media-organisaties van nieuwsberichten op basis van cijfers en de bijbehorende visualisaties. De visualisatiesoftware wordt daarnaast gebruikt door tal van organisaties, zowel binnen als buiten de journalistiek. Naast deze diensten heeft het bedrijf ruime ervaring met het inzichtelijk maken van verkiezingsuitslagen. Ook verzorgt LocalFocus geregeld cursussen, workshops en webinars over data- en onderzoeksjournalistiek.
LocalFocus-directeur Jelle Kamsma en zijn compagnons wilden hun bedrijf onderbrengen bij een grotere organisatie met hetzelfde profiel. “Het ANP richt zich in eerste plaats op mediabedrijven maar heeft ook veel klanten buiten de journalistiek. Wij krijgen alle ruimte om te doen waar wij goed in zijn en het meest plezier uithalen: het bedenken en uitvoeren van innovatieve diensten op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. Ook gaan we verkennen of ons model door buitenlandse persbureaus kan worden toegepast. Zaken als sales, marketing en administratie worden ondergebracht in de organisatie van het ANP.”
De Ondernemingsraad en de Redactieraad van het ANP zijn zeer verheugd over de overname, omdat deze het ANP versterkt en tot nieuwe klanten kan leiden waarbij arbeidsplaatsen niet in het geding zijn.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht