05-06-2020 Door: Edward Ammerlaan

Analyse prestaties van Max Verstappen

Deel dit bericht

Nu de Formule 1 wagens geïntroduceerd zijn, staat het nieuwe seizoen te beginnen. Voor fans van Max Verstappen is de vraag hoe hij er nu voor staat. Met een eenvoudige dataset hebben we de afgelopen jaren geanalyseerd en gepoogd met data te verklaren waar hij en team Red Bull staan.

Het presenteren van de kale feiten (wie heeft welke race gewonnen of de snelste raceronde gereden) is eenvoudig. Business Analytics gaat er juist om, om meer te doen met de feiten en zo inzichten te krijgen die de onderbuik gevoelens bevestigen of juist ontkrachten.

Met collega's Cas Packbier en Jasper Brancart hebben we een beperkte dataset van de races van de afgelopen 5 jaar opgebouwd, waarbij soms wat gegevens ontbreken. Net als bij organisaties vaak het geval is. Toch kunnen we al een aantal inzichten ontdekken.

Ieder jaar meer punten gescoord
Trends zijn hierbij nuttig. We kunnen zien dat Max Verstappen wat punten betreft ieder seizoen (behalve in 2017) beter gepresteerd heeft dan het jaar ervoor.


1Puntenopbouw.png


Ik dacht altijd dat Verstappen tijdens de race veel posities won. Uit de analyse blijkt dat dit op jaarbasis echter niet het geval is. De donkerblauwe staven geven de startpositie, de lichtblauwe de eindpositie en de rode lijn de gemiddelde raceuitslag, nuttig bij downdrillen. Uit de blauwe staven blijkt dat hij in 2016 en met name 2017 veel plaatsen verloren heeft ten opzichte van zijn startpositie.


2StartpositieRaceuitslag.png


Maar gelukkig kunnen we dat verklaren. Uit onderstaande grafiek met DNFs blijkt dat dit voor een deel komt door de vele uitvalbeurten.


3Uitvalbeurten.png


Als we de uitvalbeurten buiten beschouwing laten (hoewel niet iedere uitvalbeurt buiten zijn schuld ligt), krijgen we het volgende overzicht met tijdens de race gewonnen posities.


4GewonnenPlaatsenRace.png


Haalt Red Bull Mercedes en Ferrari in?
In de race moet het gebeuren, en de kwalificatie speelt hierin een belangrijke rol. Om te beoordelen of Red Bull over een winnend pakket beschikt, kijken we naar de kwalificatie verschillen in de afgelopen jaren. Tijdens de kwalificatie worden de motoren op hun maximum belast en de gemaakte tijd over 1 ronde geeft een goede indicatie van de pure snelheid van het pakket (coureur en wagen).


5Absoluut_verschil_kwalificatietijden.png

Uit bovenstaande zien we dat Mercedes in alle jaren over het hele seizoen de snelste was. We hebben de kwalificatietijden van Mercedes opgeteld en per race het verschil van Ferrari en Red Bull hiermee bepaald. Ferrari heeft met name in seizoen 2017 een flinke (relatieve) stap gemaakt en zit er vanaf 2018 dichtbij. Red Bull maakt ook progressie, maar zit nog steeds minder dichtbij dan Ferrari in de afgelopen 3 seizoenen.

Het dashboard
Hieronder het complete dashboard voor zowel de kwalificatie als de race prestaties.


6dashboard.png

Conclusie
Ook met een kleine dataset kunnen we een aantal stellingen toetsen en trends ontdekken. De trends geven een voorspelling weer, maar of de drie topteams ook werkelijk dichter bij elkaar staan weten we pas na de eerste races.

Edward Ammerlaan

Edward Ammerlaan is Finance & Operations Manager en medeoprichter van Ensior. In het verleden was als Senior BI Consultant actief voor veel verschillende klanten, in rollen als adviseur, architect en project manager. Momenteel is Edward onder meer verantwoordelijk voor de (ontwikkeling van) consultants en schrijft hij blogs voor de Ensior website.

Alle blogs van deze auteur

Partners