17-01-2018

Acht analyticstrends voor 2018: de toekomst is datagedreven

Deel dit bericht

MicroStrategy vroeg aan negen internationale deskundigen wat zij denken dat 2018 gaat brengen voor enterprise analytics. De volgende acht trends zijn belangrijk om in het oog te houden bij het ontwikkelen van een strategie voor digitale transformatie.

1. Het flirten met AI is voorbij

De wittebroodsweken zijn geweest, tijd om serieus aan de slag te gaan met kunstmatige intelligentie (AI). Het besef groeit onder CIO's en CDO's dat AI geen plug & play-oplossing is. Amerikaanse marktonderzoeker Forrester zegt in hun AI-voorspellingen voor 2018 dat bedrijven die AI als wondermiddel benaderen, onderuit zullen gaan. Zij verwachten dat organisaties dit jaar AI serieus gaan inzetten om het maximale uit hun data te halen in eigen kenniscentra of via data-analytics in de cloud. Dat is hard werken, aldus Forrester, dat een verdubbeling voorspelt van de Insights-as-a-Service markt en een stijging van bedrijven die externe partijen inhuren voor gedegen analyse van hun data. 


2. De strijd om datascientists en -analisten laait op
Een logisch gevolg van het groeiend belang van data is de behoefte aan specialisten met verstand van zaken. Dat wordt nog een probleem. Het percentage studenten dat datascience of -analyse studeert is vele malen lager dan de verwachte behoefte. Wie het beste in huis wil hebben, zal zelf moeten opleiden. Ook moeten HR-afdelingen hun definitie van 'talent' gaan verbreden en bereid zijn potentiële kandidaten (om) te scholen.

3. Geen real-time inzicht zonder historische data
Actuele en historische data lijken in verschillende dimensies te leven. Voor maximaal inzicht zullen organisaties de twee moeten gaan samenvoegen. De waarde van real-time data stijgt immers enorm wanneer ze in historische context kunnen worden geplaatst.

4. Spraak wordt normaal

Toetsenbord en muis zijn geen natuurlijke interfaces. Spraak is dat wel en 2018 wordt het jaar van de doorbraak. Waarom nog klikken of tikken wanneer we op een 'normale' manier om informatie kunnen vragen? Ook computationele taalkunde (Natural Language Processing) is aan een zichtbare opmars bezig. Een gesproken verhaal is voor veel mensen begrijpelijker dan een kaart of een grafiek. Spraak kan complexe data ontsluiten voor een groter publiek.  


5. Convergentie van leveranciers, tools en technologie

Fusies blijven aan de orde van de dag in de analyticsmarkt. Nieuwe spelers voegen waarde toe op korte termijn, om vervolgens het bedrijf te verkopen of samen te gaan met gevestigde leveranciers. Andersom kopen grote bedrijven de kleine, innovatieve spelers op om hun eigen ontwikkeling te versnellen. 
We gaan ook een convergentie zien van jonge technologieën zoals AI, Machine Learning, spraak en sensoren. Daar komen spannende combinaties uit. Denk aan spraakgestuurde interactie met augmented analytics van big data in de cloud.
De derde convergentie is die van alle verschillende softwaretools in organisaties op één platform, waar ze toegankelijk zijn voor alle medewerkers. De hardware waarmee mensen werken is niet langer belangrijk. Wat telt is dat medewerkers toegang hebben tot alles wat ze nodig hebben, om schaduw-IT te voorkomen met alle daarbij horende risico's.  

6. De komst van augmented analytics 

Eerst was er BI, toen was er self-service BI en 2018 is de tijd van augmented analytics, dankzij de combinatie van geavanceerde zoekfunctionaliteit, computationele taalkunde en AI. Deze derde golf van vernieuwing brengt een ongekend niveau van automatisering met zich mee voor de analyticsmarkt. Oude waarheden blijven echter bestaan: hoe slim de technologie ook is, het blijft garbage in, garbage out. Zorg dat de basis dus op orde is voor de volgende innovatie wordt ingevoerd. 


7. Opkomst van video-analytics 

Een videocamera kan data uitwisselen met andere apparaten in het netwerk zoals smartphones, tablets en beveiligingssystemen. Gecombineerd met AI en het Internet of Things (IoT) ontstaat een krachtig nieuw tool voor bijvoorbeeld gezichtsherkenning, opsporing en de analyse van zaken als micro-expressies tot en met verkeersstromen.  


8. Van eigendom naar gebruik 

Data zijn lang niet altijd meer in eigendom. Externe datastromen zoals energieverbruik, lokale verkeersdrukte, watergebruik, bezoekersaantallen en -tijden kunnen een onverwachte verdieping geven aan analyses. Een stabiele en flexibele basis – met bijbehorende governance – is nodig om toegang tot de verschillende stromen te beheren en beheersen. Wijs externe datastromen niet zomaar van de hand. Elk gegeven, elke bron kan immers bijdragen aan een compleet inzicht in klanttevredenheid, bedrijfsprestatie en kwaliteitsvoortgang.

Het volledige rapport kunt u hier lezen.

Meta Zuiddam-Hoeboer is Field Marketing Manager bij MicroStrategy.

Partners