Middelgrote en grote bedrijven omarmen in toenemende mate geavanceerde analytische oplossingen op binnen hun markten concurrentievoordeel te behalen. Weinig bedrijven komen echter daadwerkelijk toe aan het analyseren van ‘big data’. De meeste bedrijven hebben hun handen al vol aan de ‘small data’ die zij intern verzamelen.
Dit meldt Dell in het rapport ‘Advanced Analytics & Big Data Adoption’. Met de term ‘geavanceerde analytische oplossingen’ doelt Dell onder andere op oplossingen voor data mining en het ontwikkelen van voorspellende datamodellen. 71% van de ondervraagde bedrijven geeft aan actief analytics te gebruiken in het nemen van dagelijkse beslissingen of heeft plannen dit op korte termijn te gaan doen. De helft van deze groep geeft bijvoorbeeld aan geavanceerde analytics te gebruiken om de financiële prestaties van de organisatie te evalueren.
Van strategische belang
Nagenoeg alle respondenten stellen dat geavanceerde analytische oplossingen van strategisch belang zijn voor hun organisatie. 23% stelt zelfs dat geavanceerde analytics ‘de essentie van hun strategisch visie’ is. Als we kijken naar ‘analytische volwassenheid’ van bedrijven zijn managers terughoudend. Slechts 5% van de bedrijven die geavanceerde analytics heeft omarmd stelt het hoogste niveau van analytische volwassenheid te hebben bereikt. 57% stelt dat hun organisaties ‘kleine tot middelmatige’ volwassenheid vertoond op dit gebied.
Geavanceerde analytics wordt dus op grote schaal omarmd door middelgrote en grote bedrijven. Als we kijken naar big data ontstaat echter een heel ander beeld. Slechts één op de vijf bedrijven gebruikt geavanceerde analytische oplossingen om de grote hoeveelheden data die doorgaans met de term ‘big data’ wordt beschreven te analyseren. Dell stelt dat de meeste bedrijven hun handen al vol hebben aan hun eigen interne ’small data’.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht