10-12-2014

Data-analyse is voor twee derde van de managers van belang voor bedrijfsplannen

Deel dit bericht

Data-analyse wordt door senior managers en zakelijke beslissers van Europese bedrijven als belangrijk gezien voor hun bedrijfsplannen in een breed scala aan activiteiten. Data-analyse helpt de executives bij activiteiten van beter inspelen op klantbehoeften, het creëren van nieuwe producten en diensten en het vinden van nieuwe kansen voor uitbreiding naar nieuwe markten tot het vergroten van sales en omzet en het aannemen van nieuw personeel.

Dit blijkt uit onderzoek van de BSA | The Software Alliance. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos Public Affairs. Meer dan 1.500 senior managers en zakelijke beslissers in de Verenigde Staten en in tien Europese landen, zijn ondervraagd. De organisatie noemt datatools de aandrijver van innovatie en groei in grote, middelgrote en kleine organisaties in heel Europa. “Het zijn niet alleen technologiebedrijven die profiteren van datatools bij het innoveren en groeien – het zijn organisaties van alle soorten en omvang, in de hele maatschappij”, zegt Victoria Espinel, president en CEO van BSA | The Software Alliance. “Data-innovatie helpt bedrijven om te doen wat ze doen, maar dan op nieuwe en nog betere manieren. Ze gebruiken data om nieuwe inzichten, antwoorden en innovatieve oplossingen te vinden voor grote en kleine problemen. De voordelen hiervan reiken tot ver in de organisatie.”

Van belang voor de organisatie
Bijna twee derde van de senior managers in Europa (65%) noemt data-analyse belangrijk voor hun organisatie. Onder de kleine organisaties met vijftig of minder medewerkers ligt het percentage op 62%. In middelgrote ondernemingen – met 51 tot 500 medewerkers – noemt 79% van de Europese managers data-analyse belangrijk. Bij grote organisaties – met meer dan vijfhonderd medewerkers – zegt 82% van de Europese managers dat data-analyse belangrijk is. Data-analyse blijkt daarnaast banen te creëren. 58% van de senior managers in Europa noemt data-analyse belangrijk voor de organisatieplannen rondom het aannemen van meer personeel.

Data-analyse helpt bedrijven beter tegemoet te komen aan klantwensen. 80% van de Europese senior managers noemt data-analyse belangrijk in hun plannen om klanten beter te bedienen. 72% noemt data-analyse belangrijk voor hun plannen rond het creëren van nieuwe producten of diensten. Data-analyse stimuleert daarnaast significante economische groei in de komende vijf jaar. Als senior managers in Europa gevraagd wordt naar afgelopen jaar, denkt

Bedrijfsgroei
24% van de senior managers stelt dat 10% of meer van hun bedrijfsgroei in 2014 is gerelateerd aan data-analyse. Vijf jaar vooruitkijkend doet 43% van de senior managers in Europa dezelfde voorspelling.

“Dit onderzoek toont aan hoe wijdverspreid de impact van data-innovatie is in de moderne maatschappij”, zegt Espinel. “Bedrijven van alle soorten en omvang gebruiken datatools om nieuwe producten te ontwikkelen, klanten te bedienen, nieuwe banen te creëren en te groeien in nieuwe markten. Het is een zeer voordelige trend voor zowel klanten en de economie als de maatschappij als geheel.”

Partners