ING maakte onlangs bekend in een big data-experiment gegevens over het betalingsgedrag van klanten te willen verkopen aan bedrijven, die hiermee persoonlijke advertenties kunnen aanbieden. De bank ontving hierop een storm van kritiek. Desondanks blijkt ING toch te willen inzetten op big data, al is het wel op een andere manier.
Het Financieele Dagblad meldt dat ING op een bijeenkomst voor analisten zijn nieuwe strategie heeft toegelicht. Deze strategie bestaat uit het zwaarder inzetten op analytics om klanten beter te kunnen bedienen. ING stelt een speciale 'Chief Innovation Officer' aan om de mogelijkheden op dit gebied te verkennen.
Criminaliteit bestrijden
Big data zou onder andere een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de bestrijding van criminaliteit. Denk hierbij aan het opsporen van verdachte creditcardbetalingen om deze tijdig te kunnen blokkeren en schade te kunnen voorkomen. Dit is mogelijk door betalingen te vergelijken met eerder betalingen, waardoor betalingen op verdachte locaties snel kunnen worden opgespoord.
Nieuw zijn deze analyses echter niet, aangezien banken al langer bij klanten aan de bel trekken indien met hun creditcard verdachte transacties worden gemaakt. ING wil dit proces echter verder digitaliseren, waardoor de analyses sneller en goedkoper moet kunnen worden uitgevoerd.
Kredietwaardigheid analyseren
ING wil de data-analyses daarnaast gebruiken om de kredietwaardigheid van klanten beter in beeld te kunnen brengen. Dit moet het eenvoudiger maken kredietwaardige klanten een hogere lening te verstrekken dan mensen die mogelijk moeite hebben met het afbetalen hiervan. Dit moet klanten helpen eerder een lening te krijgen, iets waar banken door de economische crisis van afgelopen jaren erg kritisch naar zijn gaan kijken.
WH
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht