Een nieuw collectief van acht platformpartijen roept op tot meer dialoog over de maatschappelijke en economische effecten van de platformeconomie. Het Platformcollectief heeft SEO Economisch Onderzoek de opdracht gegeven een meta-analyse van bestaand onderzoek uit te voeren om deze oproep kracht bij te zetten. Het onderzoek wordt in januari overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer.
Het Platformcollectief bestaat uit Booking.com, Deliveroo, Expedia, Facebook, Google, Microsoft, Solvo en Uber. Het collectief is opgericht op initiatief van branchevereniging NLdigital om meer duidelijkheid te bieden over de rol van platforms in de Nederlandse economie en maatschappij en om gezamenlijk het gesprek aan te gaan met beleidsmakers, belanghebbenden en het algemeen publiek. Het Platformcollectief is volgens directeur Lotte de Bruijn van NLdigital, tevens woordvoerder namens het collectief, een uitgestoken hand naar de Nederlandse polder. “We zien de oprichting van dit collectief als een logische stap in de professionalisering van de sector.”
Startpunt voor dialoog
Als startpunt van de dialoog laat het Platformcollectief een meta-analyse uitvoeren naar bestaand onderzoek over de rol van platforms in de economie en maatschappij. Deze analyse wordt uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. Op 22 januari 2020 wordt dit onderzoek overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.
“We willen met het nieuwe Platformcollectief eerst een goed overzicht bieden van wat er bekend is over de rol van platforms, zodat we een goede basis hebben voor verdere dialoog,” zegt Lotte de Bruijn. “De komende tijd gaan we verder in op specifieke elementen van de platformeconomie, zoals de toekomst van werk en het gebruik van algoritmes en AI.”
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht