20-05-2014

Visie: Drie lessons learned uit de sportwereld

Deel dit bericht

 

Er is één eigenschap dieSerena Williams, team McLaren, zeilteams, en andere topsporters gemeen hebben: ze hebben een enorme passie en ambitie om te excelleren. Ze moeten op de eerste plaats eindigen, want een tweede plek telt niet mee. Naast het eigen talent en de zware trainingen, zetten sporters ook massaal technologie in om prestaties te verbeteren. Wat kan het bedrijfsleven van deze innovaties en gedrevenheid leren?

Coaches regelen allerleitools om het talentvan sporters naar een topniveau te krijgen,zodat deze talenten de beste kunnen worden en blijven.Want om de techniek van topsporters te verfijnen, is er meer nodig dan alleen ervaring en inzicht. Daarom zijn topsporters en coaches grote voorstanders en veelgebruikers van analysetools. Met behulp van het maken van analyses uit de verzamelde data, kunnen coaches hunsporters trainenop basis van feitelijke informatie. Ze weten precies wat de sterke en zwakke puntenvan de sporters zijn en waar nog kansen liggen.

Door de zware strijd omeen gouden medaille te veroveren, loopt de sportwereld voor op het bedrijfsleven als het gaat om het inzetten van analytics. En omdat de sportwereld veel overeenkomsten heeft met het bedrijfsleven, moeten de sportvoorbeelden het bedrijfsleven toch aanspreken. Het boekt immers vooruitgang op weg naar de winst. Daarom hierbij een overzicht van een aantal sterke voorbeelden.

Top competitie met data

Als oudste toptennisser is het opvallend dat Serena Williams nog regelmatig de wereldranglijst aanvoert. Analytics-software speelt hierbij een belangrijke rol. Zo verkrijgt zij allerlei relevante data via Hawk-Eye. Dit is software die onder andere de richting van de bal volgt via videocamera’s.Daarmee leert Williamsveel over de invloed van haar eigen positie op het veld en over haar technische vaardigheden. Door deze kenniskan ze gericht trainen, waardoor ze langer aande top kan blijven. Inmiddels weet ze dat ze voornamelijk wedstrijden wint doordat ze over veel kracht beschikt. Maar omdat de overige tennisstersin de top tien van de vrouwentenniswereldranglijst ook gebruikmaken van dezelfde statistieken, is interpretatie van de analytics en goede training enorm belangrijk.Coach Patrick Mouratglou helpt haar dan ook, zodat ze samen een goede strategieontwikkelen.

De informatie die Hawk-Eye levert, is naast het verbeteren van persoonlijke prestaties ook van grote waarde voor ‘fan engagement’. Zo bood SAP tijdens het Sony Open Tennistoernooi 2014 in Miami bijvoorbeeld dezelfde realtime analytics aan fans. Daarmee konden zij feitelijk meekijkenhoe en waarom Williams Na Li versloeg in de finale. De inzage in data vergroot de betrokkenheid van fans enorm. Ze kunnen namelijk direct zien wat het effect is van een bepaalde actie.

Formule 1

Het draait allemaal om als eerste over de streep te komen in de racesport. De verschillen zijn minimaal. Om toch de overwinning te claimen, rust het raceteam vanMcLaren iedere raceauto uit met ongeveer 160 sensoren die een gigabyte aan data opleveren. Deze data ontvangt het team als realtime analytics. Daardoor weten F1-bestuurders Kevin Magnussen en Jenson Button tijdens een race precies wanneer ze wie (en hoe) moeten inhalen en weten de monteurs hoe ze de conditie van de auto optimaal kunnen houden. Dit brengt hun dichterbij een zo gewenste twee seconden-pitstop. Tevens analyseert het gehele team de gegevens om toekomstige wedstrijden beter voor te bereiden.

De juiste wind in de toekomst

Ook in de zeilsport is het inzetten van sensoren gebruikelijk.De zeilers ontvangen tijdens een race

gigabytes aan waardevolle (realtime)informatie over allerlei factoren. Denk bijvoorbeeld aan actuele weercondities, de reactie van het zeil op de wind, hoe snel en in welke richting de boot vaart, en hoeveel tijd er tussen hen en tegenstanders zit. Door middel van het analyseren van deze informatie, kunnen de sporters een wedstrijd grondig voorbereiden. Zoals de keuze voor een steviger zeil als de wind toeneemt.

Doordat sporters realtime-informatie ontvangen, kunnen ze snel reageren, hun strategie per direct wijzigen en de huidige processen verbeteren. Topsporters willen immers de beste zijn. Dat gevoel moet ieder bedrijf, dat streeft naar marktleiderschap,herkennen. Ook aan hen biedt analytics een duidelijk beeld overde huidige prestaties. Die kennis zorgt ervoor dat teams – en bedrijven – hun concurrentie ver achter zich laten.

Mark Raben is Head of Customer Innovations bij SAP Nederland



Partners