08-06-2015

Start-ups in het zadel dankzij SAP

Deel dit bericht

Start-ups die aan de slag willen met het bouwen van applicaties rondom big data en real-time- of predictive analytics lopen vaak tegen twee grote muren op: de hoge kosten en gebrek aan bepaalde expertise. Voor de verwerking en analyse van grote hoeveelheden gegevens is een in-memory-platform ideaal, maar ook kostbaar en kennisintensief. SAP biedt startende bedrijven de helpende hand met hun speciale startup-programma SAP Startup Focus.

Profiteren van groot netwerk

SAP Startup Focus is behoorlijk genereus, aldus SAP: bedrijven mogen tijdens het ontwikkeltraject kosteloos gebruikmaken van het HANA-platform: het in-memoryplatform van SAP. Dat verlaagt de drempel van de hoge initiële investeringen aanzienlijk. Daarnaast staan de HANA-experts van SAP ze met raad en daad bij en denkt het softwareconcern mee met de juiste marktstrategie.

Ook kunnen start-ups gebruikmaken van Sapphire Ventures: een netwerk van funding-partners. Op het moment dat de applicatie eenmaal is gebouwd, dan verschijnt deze in de SAP Store en komt het onder de aandacht van alle klanten en partners van SAP.

Verdienmodel

Voor start-ups is het programma een buitenkans. Maar natuurlijk is SAP geen liefdadigheidsinstelling. Het softwarebedrijf wil met Startup Focus uiteindelijk nieuwe HANA-klanten winnen. “Op het moment dat de start-up de ontwikkelde en gecertificeerde oplossing gaat verkopen of commercieel inzetten, is natuurlijk wel een HANA-licentie vereist', legt Manju Bansal (foto), Vice President van SAP Startup Focus uit. “Maar het is ons niet alleen om die licenties te doen. Ook onze klanten profiteren van de vruchten van Startup Focus door gebruik te maken van de applicaties die start-ups hebben ontwikkeld. Het is dus ook dienstverlening richting onze bestaande klanten. Ten slotte werkt het imagoversterkend: de meerwaarde van HANA wordt natuurlijk pas echt zichtbaar door de toepassingen die erop draaien.”

Succes

Het verdienmodel achter Startup Focus is pas geslaagd als de start-ups succesvol zijn met HANA. “We gaan voor de start-ups door het vuur. Dat is niet uit liefdadigheid en het is ook geen loos marketinggebral, we hebben er zelf ook daadwerkelijk baat bij. Wij hebben immers niets aan een bedrijf dat Startup Focus na een paar weken weer moet verlaten.”

Meer dan 2.000 start-ups uit 57 landen maken gebruik van het programma. Inmiddels zijn ruim 175 HANA-applicaties live gegaan. Deze variëren van toepassingen voor semantische analyse van duizenden documenten tot en met het slim gebruiken van wifi-hotspotdata om daarmee kortingsbonnen aan te bieden op basis van de persoonlijke voorkeur van de gebruiker.

Start-ups met interesse in het programma kunnen terecht op de website van het programma.

Partners