Big data is populair. 73% van de organisaties heeft op dit moment in big data geïnvesteerd of is van plan dit in de komende twee jaar te doen. Dit is aanzienlijk meer dan de 64% die in 2013 in big data had geïnvesteerd of ging investeren.
Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Gartner. Steeds minder bedrijven laten big data links liggen. Het aantal organisaties die aangeeft geen plannen te hebben voor big data-gerelateerde investeringen is van 31% in 2013 teruggelopen naar 24% in 2014.
Noord-Amerika gaat aan de leiding
"Noord-Amerika blijft wat betreft big data investeringen aan de leiding. 47% van de organisaties in deze regio geeft aan in big data te investeren, een stijging ten opzichte van de 37,8% in 2013", zegt Nick Heudecker, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Ook in alle andere regio's is in de laatste jaren echter meer geïnvesteerd."
De toegenomen investeringen in big data heeft echter niet geleid tot een toename van het aantal geïmplementeerde big data-projecten. Net als in 2013 wordt veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van strategieën en het opzetten van zowel pilots als experimentele projecten.
Jaar van experimenteren
"Vorig jaar zeiden we dat 2013 voor big data het jaar van experimenteren en eerste implementaties was", legt Heudecker uit. "Dit is in 2014 niet veranderd. In 2013 gaf slechts 8% van de organisaties aan big data-projecten te hebben geïmplementeerd in hun productie. Dit percentage is in 2014 gestegen tot 13%. Ondanks dit relatief lage percentage is dit toch een forse toename. De daling van 6% in het aantal organisaties dat nog steeds kennis verzameld over big data en de stijging van 7% in het aantal pilots en experimenten geeft aan dat de kennis over big data en de bereidheid big data-kansen te onderzoeken evolueert."
Gartner blijft sterke investeringen en geplande investeringen zien in alle verticale industrieën. Communicatie en media blijft aan de leiding gaan. 53% van de organisaties in deze sectoren hebben al geïnvesteerd in big data, terwijl 33% aangeeft dit in de komende twee jaar van plan te zijn.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht