23-04-2014

Big Data is buitenkans voor het kanaal

Deel dit bericht

 

Big Data is hot. Er verschijnen dagelijks artikelen, blogs en persuitingen over dit onderwerp. Big Data biedt enorme mogelijkheden voor bedrijven die erin slagen hun data om te vormen tot bruikbare informatie. Er zijn fantastische voorbeelden van slim gebruik van gegevens. Koffieketen Starbucks maakte dankbaar gebruik van de data die Nike via zijn hardlopende klanten verzamelt in New York. Nike ontdekte via data-analyse dat veel klanten graag op een bepaalde plek in Central Park van start gaan of stoppen met hardlopen. De ideale locatie dus voor Starbucks om daar een mobiele koffiekar neer te zetten om de sportieve New Yorkers van koffie te voorzien. Big Data is geen theoretisch concept, maar kan directe toegevoegde waarde opleveren. En daar liggen gouden kansen voor channelpartners.

Dat begint bij het samenvoegen en opslaan van grote hoeveelheden data en eindigt bij analyse. Zo ongeveer iedere channelpartner heeft wel een product of dienst die een of meer onderdelen van de keten bestrijken. Dit kan van alles zijn: van sensoren en meetapparatuur, gebruikt om data vast te leggen in sectoren als nutsvoorziening, tot analysesoftware om deze data te begrijpen. Resellers, system-integrators en VAD’s moeten zich daarom niet afvragen of big data relevant is voor hen – want dat is het – maar uitzoeken hoe ze hun klanten het best kunnen helpen het meeste te halen uit de data die hun organisaties binnenkomt. Waar het kanaal overigens echt waarde kan toevoegen, is bedrijven niet alleen te laten zien hoe ze big data beheren, maar vooral ook hoe ze ermee kunnen verdienen.

Een belangrijk onderdeel van effectief verdienen met een dienst is het laag houden van de kosten. En dit is het eerste gebied waarop channelpartners hun klanten kunnen bijstaan. Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven mee te maken hebben, is hoe om te gaan met de snel toenemende hoeveelheden data die binnenstromen. De meeste data is een relatief kort leven beschoren als het gaat om waardevolle en bruikbare inzichten. De oplossing hiervoor wordt duidelijk: channelpartners moeten bedrijven laten zien hoe zij sneller waarde kunnen halen uit hun data, zodat ze geen geld hoeven blijven te besteden aan opslag. Bedrijven moeten zo veel data onttrekken als ze kunnen, deze snel analyseren en ze dan zo snel mogelijk weggooien. Doen ze dat niet, dan verbruiken ze de IT-budgetten die anders in te zetten waren voor het genereren van meer omzet.

Dit is het punt waarop het kanaal zijn waarde bewijst. Veel channelpartners bieden al business-intelligence-oplossingen en hosten platforms. De volgende stap is een combinatie van deze twee, waarin channelpartners big data-serviceproviders worden. Met deze aanpak is een partner in staat zijn ervaring en expertise op het gebied van analyses in te zetten om meteen klantdata te doorgronden. De channelpartner is degene die weet hoe hij deze data moet ondervragen, weet welke vragen hij moet stellen om hun klanten te helpen hun bedrijfsdoelstellingen te halen. Dat is namelijk omzet genereren door nieuwe producten te lanceren en nieuwe markten en klanten te introduceren. Channelpartners: grijp uw kans!

Bas Diepen, Alliance & Channel Director Benelux bij Oracle

 

Tags:

Big Data

Partners