14-07-2014

Big data bezorgt IT-professionals veel kopzorgen

Deel dit bericht


Big data bezorgt IT-professionals veel extra werk. Maatregelen om de groeiende hoeveelheid informatie te beheren en te beschermen leiden tot een golf aan tijdrovende informatieverzoeken bij de IT-afdeling. De vraag naar toegang tot informatie vanuit de organisatie stijgt jaarlijks gemiddeld met 60 procent.

Dit blijkt uit onderzoek van Iron Mountain. De forse stijging van de vraag naar toegang tot informatie bezorgt IT-professionals veel kopzorgen. Iron Mountain stelt dat de enige oplossing het schiften van informatie en het beter machtigen van medewerkers is. Het bedrijf ziet een aantal oorzaken van het stijgende aantal toegangsverzoeken:

  • De sterke groei van de hoeveelheid informatie, die niet meer op één pc past is de hoofdoorzaak;
  • De behoefte van organisaties om toegang tot informatie in te perken met het oog op bescherming en beveiliging van gegevens, wordt gezien als tweede grootste oorzaak;
  • De groei van een onderneming correleert met de groei in informatietoegangsverzoeken geven de IT-professionals aan: meer medewerkers genereren meer gegevens en meer aanvragen om afgeschermde informatie in te zien.
  • Het onvermijdelijke gegeven dat er menselijke fouten worden gemaakt, zoals het per ongeluk verwijderen van informatie, documenten vergeten op te slaan of verlies of diefstal van persoonlijke apparaten of gedeelde informatie, belast tevens de IT-afdeling en zijn professionals.

Hoeveelheid verzoeken verschilt per sector
In de maakindustrie, dienstensector en gezondheidszorg worden de meeste verzoeken tot informatie ingediend. Als voorbeeld noemt Iron Mountain een middelgrote zorginstelling met meer dan 250 medewerkers. De privacy van patiëntgegevens leidt ertoe dat medewerkers 'alleen lezen'-toegang krijgen tot dossiers. Het inzagetermijn vervalt daarnaast na een bepaalde periode. Dit leidt tot een aanzwellende stroom informatietoegangsverzoeken. Iron Mountain waarschuwt dat informatietoegangsverzoeken echter ook kunnen leiden tot ongewenst dataverlies. Veel informatie gaat verloren bij het overdragen tussen andere projecten en verkoop en afdelingen als ondersteuning.

“Het beschermen van waardevolle informatie betreft ook de toegangs- en opslagprocessen”, aldus Jeroen Strik van Iron Mountain. “De gecombineerde opslag van informatie is de beste aanpak. Eerste bepaal je welke informatie het meest wordt gebruikt en vertrouwelijk is en welke informatie bijna nooit gebruikt wordt. Vervolgens kan structuur aangebracht worden en beleid gemaakt over de opslag-, toegang- en back-upprocessen. Van belang is het om hoogwaardige, veelgebruikte informatie direct beschikbaar te houden, en archiefmateriaal en andere informatie op een efficiënte manier op te slaan. Uit gesprekken blijkt dat deze boodschap begint door te komen. Steeds vaker wordt centraal beheerde opslag toegepast, die wordt ondersteund door on-site en off-site schijven, tape- en cloud back-ups. Het helpt als medewerkers toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben, zonder dat dit de IT- professionals en middelen zwaar belast, noch de bijhorende informatierisico´s onverantwoord vergroot.”

WH

Tags:

Big Data

Partners