12-11-2013

Gartner Symposium/ITxpo 2013: Internet of Everything heeft impact op business modellen

Deel dit bericht


Business Volgens Gartner-analist Hung Ke Hong zal Internet of Everything een impact hebben op de economie op drie zakelijke niveaus: business process, business model en business moment.

Business process zorgt ervoor dat producten en diensten verbeterd worden door ze te digitaliseren. Dat leidt tot een nieuwe manier van zakendoen, aldus Hong.

Internet of Everything leidt ook tot een nieuwe business model, omdat ze in nieuwe markten actief worden. Zo past sportfabrikant Nike slimme sensoren toe in zijn sportkleding waardoor sporters hun prestaties kunnen meten. Google is steeds meer actief in de automotive industrie met zelfrijdende auto’s.

Het business moment is volgens Hong nodig om digitalisering te gebruiken om flexibel met concurrerende producten en diensten op de markt te komen. Hong noemt als voorbeeld hotelketens Starwood, Hilton en Hyatt hotels die betere e-commerce sites moeten ontwikkelen om te concurreren tegen websites zoals hotels.com. Maar ook tegen nieuwkomers zoals AirBnB die klanten kamers biedt bij particulieren.

Door: Witold Kepinski

Partners