13-07-2013

Bas Broekarts, Actifio: ‘Reductie copydata volgende stap in opslag’

Deel dit bericht



Deze week rapporteerde Actifio een spectaculaire groei. Ondanks, of juist dankzij, de moeilijke economische tijden, is het bedrijf vierhonderd procent gegroeid. Volgens Bas Broekarts, directeur Benelux, is het juist de wens om kosten te besparen met slimme technologie die Actifio in de kaart speelt. Dit wordt ook erkend door Gartner, dat Actifio als jongste bedrijf ooit in het Magic Quadrant heeft geplaatst. Tegelijk is CEO Ash Ashutosh in de Verenigde Staten uitgeroepen tot ondernemer van het jaar.

Dat de groei bij Actifio onverminderd blijft doorgaan blijkt ook uit het eerste EMEA partnerevent dat vorige week werd georganiseerd in Barcelona. Daar waren zestig grote partners aanwezig die twee dagen lang trainingen en updates hebben gekregen. “Dit eerste evenement van ons was zeer geslaagd”, aldus Bas Broekarts, directeur Benelux. “De partners die het eerste met Actifio aan de slag gaan zijn nu ook daadwerkelijk hun business aan het veranderen.”

Waar ze zich in het verleden alleen met bijvoorbeeld storage hebben beziggehouden zetten ze nu een belangrijke volgende stap. Broekarts: “Storage op zich is ondertussen een commodity aan het worden, de producten zijn allemaal volwassen en onderling weinig onderscheidend. Door toegevoegde warde te creëren met de software van Actifio zijn de partners in staat het groeiende probleem van de copydata aan te pakken voor hun klanten. Daarmee kunnen ze zowel hun omzet als hun marges significant verbeteren.”

Nieuwe omzet

Dat vraagt wel om het doorbreken van ingesleten patronen. “Veel partners hebben de afgelopen tien jaar voor een groot deel hetzelfde gedaan, dus het is altijd moeilijk om bestaande omzetstromen om te buigen naar nieuwe omzetstromen. Wij hebben ze tijdens het evenement goed kunnen utleggen waarom ze dit toch zouden moeten overwegen. Ze zien ook dat veel partijen hetzelfde doen, dus voor het leveren van toegevoegde waarde zul je zaken anders moeten doen.” Er was duidelijk veel belangstelling voor het evenement, en het aantal partners is zelfs groter dan het aantal dat aanwezig was bij het partnerevent. In totaal heeft Actifio in EMEA meer dan tweehonderd partners.

In Nederland gaat het ook goed met Actifio, inmiddels zijn er zes partners actief, met Avnet als distributeur. “De eerste grote projecten worden nu uitgerold, een paar installaties staan zelfs al. Als er één schaap over de dam is volgen er meer, blijkt in praktijk. Zo hebben we net een proof of concept gedaan bij een grote meubelfabrikant. Daarnaast hebben we een grote service provider als klant die gebruik maakt van de software van Actifio. Dit kwartaal verwachten we zes tot acht installaties te doen in Nederland, een relatief groot aantal voor de korte tijd dat Actifio actief is.”

Reductie van opslagcapaciteit

“Bij deze projecten worden onze claims van reductie in benodigde opslagcapaciteit volledig waargemaakt. Gemiddeld kunnen de investeringen in productiestorage twee tot drie jaar worden uitgesteld. Dat zijn forse verschillen. Bovendien gebeurt dat tegen lagere kosten dan de oude oplossingen.” Binnenkort zullen nieuwe functionaliteiten aan Actifio worden toegevoegd, en zal het mogelijk zijn meer op te schalen. “We zijn niet op zoek naar een nog groter partnernetwerk, we zijn vooral op zoek naar dedicated partners.”

Dit kwartaal is Actifio vierhonderd procent gegroeid. De economische situatie is opvallend genoeg juist gunstig voor de resultaten van Actifio. “Het is een van de redenen van onze groei, je kunt enorm besparen op kosten. Daar is iedereen in geïnteresseerd. Hoewel het voor veel bedrijven een moeilijke tijd is, is de economische situatie juist een reden dat bedrijven naar onze software kijken, Organisaties willen slimmer werken tegen lagere kosten.”

Oplossing

Gartner heeft deze trend erkend, en Actifio geplaatst in het visionary-kwadrant van het Magic Quadrant. Daarmee is Actifio het jongste bedrijf ooit dat door Gartner in een Magic Quadrant is opgenomen. “Voor een bedrijf dat vier jaar bestaat is dat een goede prestatie. Veel grotere bedrijven hebben er al snel tien jaar over gedaan.” Tegelijk is CEO Ash Ashutosh door Ernst & Young uitgeroepen tot entrepreneur van het jaar. Hij wordt daarmee volgens de jury beloond voor ‘excellence and extraordinary success in innovation, financial performance, and personal commitment to their businesses and communities.’ Het innovatieve aspect schuilt vooral in zijn erkenning dat onbelemmerde datagroei een enorm probleem is voor CIO’s, en de technologische oplossing die hij voor deze copydata heeft ontwikkeld.

 

 

Partners