30-03-2013

Interview Hans Fons (Teradata): Data is het nieuwe goud

Deel dit bericht


Teradata, leverancier van zakelijke analytics oplossingen zoals data warehousing, business intelligence, big data en integrated marketing management oplossingen, heeft een goed 2012 achter de rug. De omzet steeg naar 2,67 miljard dollar. In de EMEA-regio werden sterke groeicijfers geboekt. Voor 2013 is het bedrijf voorzichtig, maar het gaat voor verdere groei, aldus Hans Fons, directeur van Teradata Benelux. “Voor veel organisaties is data het nieuwe goud.”

Teradata, dat zich in 2007 afsplitste van betaalsysteemspecialist NCR, heeft sinds begin 2012 een Benelux organisatie. De Belgische en Nederlandse Teradata organisaties zijn samengevoegd, waarbij de twee landen wel als aparte juridische entiteiten blijven bestaan. In het verleden werkten de afdelingen Professional Services en Customer Services bij Teradata al op Benelux-niveau. Maar nu zijn alle afdelingen samengevoegd met als doel sterker en efficiënter te werken. Sinds de samenvoeging leidt de Nederlandse managing director Hans Fons Teradata Benelux.

Hadoop
Fons heeft de taak Teradata breder te positioneren dan alleen een enterprise data warehouse leverancier (edw). Teradata staat nu vooral bekend om zijn Active Enterprise Data Warehouse platform. Teradata biedt echter tegenwoordig ook multi-channel en multi-platform marketing oplossingen van het overgenomen Aprimo en eCircle, die nu verder gaan onder de naam Teradata Applications. Verder ook big data oplossingen, met technologie van Hadoop, en het overgenomen Aster Data. Teradata Aster biedt onder andere de Unified Data Architectuur, SQL-MapReduce oplossingen, de Big Analytics Appliance en het Teradata Aster Discovery Platform. Fons zegt dat de overnames en het bredere aanbod passen in de markttrends. “In 2012 zagen we meer vraag naar big data en Hadoop oplossingen. Hadoop is zeer geschikt voor het analyseren van big data. Met de Teradata Aster oplossingen kan je registers maken in Hadoop. Hierdoor kan je een betere structuur aanbrengen binnen een Teradata Enterprise datawarehouse (EDW).”

Belastingdienst
Volgens Fons zijn het vooral grote organisaties die Teradata oplossingen kopen. “Het aantal klanten in Nederland stijgt gestaag. Grote organisaties kopen onze technologie, omdat ze zien dat data het nieuwe goud is. We hebben in 2012 drie nieuwe klanten mogen verwelkomen. Dat waren Philips, T-Mobile en de Belastingdienst. Philips schafte een Teradata EDW aan. T-Mobile kocht een Teradata appliance voor support van netwerkomgeving. Daarnaast bouwen onze vaste klanten, zoals KPN, Hema, SNS, AXA en ABN AMRO, verder op Teradata. Zo ontwikkelt ABN AMRO zijn Teradata datawarehousing platform verder voor alle business intelligence initiatieven. ABN AMRO is van plan om meer data te integreren in het nieuwe Teradata Active Enterprise Data Warehouse, afkomstig van verschillende domeinen van de instelling, zoals marketing, risk management en finance. We hebben nu de wens om onder andere meer klanten uit de retail te interesseren voor onze oplossingen zoals supermarktketens.”

Aprimo
De IMM-oplossing van Teradata Applications (voorheen Aprimo) vormt een belangrijk fundament gaan voor de oplossingen van Teradata, aldus Fons.” Teradata kocht Aprimo in december 2010 voor 400 miljoen euro. Zij levert geïntegreerde marketing software die marketeers de controle over planning, budgettering, uitgaven, multi-channel campagnes en lead management oplossingen geeft. Met de aanvulling door Aprimo bedienen we onze klanten vanaf de database tot aan de marketingcampagnes onze klanten bedienen.”

Partners
Teradata verkoopt en integreert vaal direct, maar werkt ook samen met systeemintegratoren, zoals bijvoorbeeld Capgemini. Of met kennispartners zoals Deloitte, Accenture, PWC en KPMG. Hans Fons: “Onze partners koppelen bijvoorbeeld SAP applicaties aan Teradata. Beide partijen hebben samen een op Intel gebaseerde Teradata blade architectuur ontwikkeld voor organisaties die SAP Netweaver BW Accelerator software en SAP BusinessObjects Explorer hebben draaien. Verder werkt Teradata nauw samen met IT-leveranciers zoals SAP, SAS en QlikTech. Onlangs lanceerde QlikTech bijvoorbeeld QlikView Direct Discovery voor directe toegang tot big data-bronnen. Dankzij de nieuwe partnerships is Direct Discovery nu volledig geïntegreerd met het Teradata Integrated Data Warehouse.”

Door: Witold Kepinski   

 

Tags:

Big Data

Partners