18-07-2019

Talend: Meerderheid organisaties heeft geen vertrouwen in eigen data

Deel dit bericht

Minder dan een derde (31 procent) van de dataspecialisten, waaronder data-analisten, data scientists en datakwaliteitsmanagers, heeft er het volste vertrouwen in dat ze in staat zijn om snel betrouwbare data te leveren binnen hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door Talend, aanbieder in cloud data-integratie en data-integriteit.

In opdracht van Talend zijn wereldwijd 763 dataprofessionals (leidinggevend en uitvoerend) door Opinion Matters ondervraagd, om inzicht te krijgen in het niveau van vertrouwen dat zij hebben in het vermogen van hun bedrijf om met twee grote, simultane uitdagingen om te kunnen gaan: 1) het snel verkrijgen, verwerken en democratiseren van data; en 2) het waarborgen van de betrouwbaarheid en integriteit van de informatie in datastromen die gedeeld worden door de organisatie.

Vertrouwenskloof tussen management en operations
Volgens het onderzoek is er een significante kloof tussen de perceptie van het hogere IT-management en die van de uitvoerende dataprofessionals. Het hogere IT-management heeft veel meer vertrouwen in de bekwaamheid van hun organisatie.
"Het verschil in vertrouwen tussen werknemers op managementniveau en uitvoerende dataprofessionals is misschien niet verrassend, maar het is wel degelijk verontrustend," zegt Ciaran Dynes, Senior VP of Products bij Talend. "We zien dat organisaties er moeite mee hebben om betrouwbare data te leveren wanneer daar om gevraagd wordt, en dat ze ook worstelen met het verkrijgen van vertrouwen, zowel intern, in de markt als van klanten. Organisaties zullen bruggen moeten slaan tussen enerzijds IT en datamedewerkers - verantwoordelijk om snel te kunnen leveren - en anderzijds degenen die verantwoordelijk zijn voor het opbouwen en vasthouden van vertrouwen, meestal de leidinggevenden. Hoewel de top binnen een bedrijf de verantwoordelijkheid heeft om vertrouwen op te bouwen, moet er eenheid in cultuur zijn en is voor het kunnen leveren van betrouwbare data de toewijding nodig van iedere dataspecialist binnen de organisatie. De eenheid in cultuur is vaak afhankelijk van het werk van de dataspecialisten die de vaardigheid hebben om een cultuurverandering teweeg te brengen in zowel de behandeling van data als de processen."

Uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek laten drie significante kloven zien - in vertrouwen, snelheid en uitvoering.

Uitblinken in snelheid en integriteitscontrole: de leiders en de rest
Bij digitale transformatie draait het vaak om snelheid: de time-to-market verkorten, zakelijke inzichten of acties realtime verbeteren of gepersonaliseerde klantervaringen leveren. Wanneer organisaties erin slagen om snelheid met integriteit te combineren, zijn ze in staat om intelligente en betrouwbare data te leveren bij alles wat ze doen. Ondanks het belang van snelheid en vertrouwen in data, geeft maar 11 procent van de respondenten aan dat hun bedrijf uitmuntend scoort in zowel snelheid als integriteit.

Een significant verschil tussen management en uitvoerende werknemers
Over het algemeen hebben personen die dicht bij de data zitten (de uitvoerende dataprofessionals) minder fiducie in het vermogen van hun organisatie om te vertrouwen op hun eigen data, slechts 31 procent heeft hier veel vertrouwen in. Daar staat maar liefst 46 procent van de respondenten op managementniveau tegenover, zij hebben er vertrouwen in dat hun organisatie snel betrouwbare data kan leveren.
Wanneer het draait om voldoen aan regelgeving, één van de belangrijkste criteria om vertrouwen te kunnen meten, geeft 52 procent van de respondenten op managementniveau aan zeer optimistisch te zijn over compliant zijn aan dataregelgeving. Onder uitvoerende datamedewerkers is dit percentage 39 procent, terwijl dit de groep is die praktische veranderingen door moet voeren om compliant te zijn.

Vertrouwen in datakwaliteit blijft laag
Uit het onderzoek blijkt dat maar 38 procent van de respondenten gelooft dat hun organisatie excelleert in het controleren van datakwaliteit. Minder dan een derde (29 procent) van de uitvoerende dataprofessionals heeft het vertrouwen dat de data in hun organisatie altijd accuraat en up-to-date is.

360 graden realtime data-integratie blijft een uitdaging
De toegang tot realtime of actuele data versnelt verandering en helpt organisaties om sneller, betrouwbaardere strategische zakelijke beslissingen te nemen, die vervolgens leiden tot betere resultaten.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 34 procent van de dataprofessionals gelooft dat hun organisatie in staat is om succesvol een 360 graden realtime data-integratieproces te draaien. Onder de respondenten op managementniveau is daar meer vertrouwen in (46 procent).

"We bevinden ons in het tijdperk van de informatie-economie, waarin data de meest belangrijke asset voor iedere organisatie is geworden," zegt Dynes. "Datagedreven strategieën zijn noodzakelijk geworden voor succes, in welke sector dan ook. Om zakelijke doelstellingen te ondersteunen zoals omzetgroei, winstgevendheid en klanttevredenheid, hebben organisaties betrouwbare data nodig die geleverd kunnen worden wanneer nodig, en waarop gebouwd kan worden om belangrijke inzichten te verkrijgen. Vertrouwen in data is van het grootste belang, want zonder betrouwbare data is er geen vertrouwen in zakelijke beslissingen. En dan zal het vertrouwen van stakeholders en klanten ook snel verdwijnen."

Partners