Internationale fietsenretailer International Bike Group (IBG), in Nederland bekend van Fietsenwinkel.nl, heeft Tableau geselecteerd om hun data beter te kunnen zien en begrijpen. IBG heeft als doelstelling meer data-gedreven te opereren en verzamelt data van haar on- en offlinekanalen in verschillende landen. Met de oplossingen van Tableau kunnen IBG-medewerkers data visualiseren en analyseren zonder externe ondersteuning.
Onder de namen Fietsenwinkel.nl in de Benelux en HelloRider in Scandinavië biedt IBG volledig geïntegreerde on- en offline verkoop in combinatie met een uitgebreid aftersales servicenetwerk. Met een jaarlijks groeipercentage van meer dan 70 procent vindt het bedrijf de conservatieve fietsenmarkt opnieuw uit en mag het zich bij de snelst groeiende e-commercebedrijven van Europa rekenen. Na het behalen van de eerste voordelen van een data-gedreven bedrijfscultuur wilde het bedrijf deze graag naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werd het essentieel dat naast de bedrijfsdata-analisten ook andere medewerkers hun eigen data voor inzichten aan zouden kunnen spreken.
Interactieve dashboards
Terwijl het datawarehouse onder het bestaande gegevensplatform op het Google Cloud Platform werd herbouwd, startte IBG een grondig selectieproces om een oplossing te vinden waar zowel de analisten als andere zakelijker gebruikers mee uit de voeten konden. De oplossing moest met name eenvoudig te gebruiken zijn en beschikken over hoogstaande visualisaties om beslissingen te optimaliseren en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Het feit dat IBG-medewerkers met Tableau in staat zouden zijn om zonder de hulp van externe experts dashboards te maken en ermee te werken, zodat zakelijke gebruikers zelfstandig naar antwoorden konden zoeken, besliste in het voordeel van Tableau.
Bij de eerste implementatie zullen 80 IBG-medewerkers en 40 winkels aan de slag gaan met Tableau, vanuit verschillende afdelingen zoals marketing, verkoop, logistiek en strategie. Via Tableau zullen ze gemakkelijker en effectiever nieuwe inzichten kunnen verwerven, analyses maken en samenwerken. In de interactieve dashboards (‘Vizzes’) kunnen meer gegevens en correlaties worden opgenomen en iedereen kan erop vertrouwen dat collega's naar dezelfde gegevens kijken. Tableau Gold partner The Information Lab zal IBG helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het trainen van het team en verdere ondersteuning verzorgen.
Selfservice en visualisatie
Volgens Gijs Louter, Head of Business Intelligence & Pricing bij IBG, heeft International Bike Group ambitieuze doelen voor de toekomst gesteld. “Onze data spelen een sleutelrol in die weg naar succes. We hebben voor Tableau gekozen op basis van hun uitstekende en intuïtieve mogelijkheden voor selfservice, visualisatie en samenwerking. Met het genereren van meer inzichten uit voorraad, klantenservice of winkelprestaties maken we IBG elke dag een beetje slimmer, wat ons doel ondersteunt om de beste omnichannel fietsenwinkel in Europa te worden."
Succesvolle omnichannel-benadering
Sales director Benelux Diederick Beels van Tableau concludeert dat IBG's schaalgrootte en succesvolle omnichannel-benadering van International Bike Group een indrukwekkende marktspeler maakt. “Hun datagedreven benadering is inspirerend en we kijken ernaar uit, samen met The Information Lab, hen te helpen bij het democratiseren van visual analytics in het hele bedrijf om hun bedrijfsdoelen te ondersteunen."
IBG, opgericht in 2009, telt meer dan 500 medewerkers in de Benelux en Scandinavië en heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam. Naast hun onlinekanalen kunnen klanten bij meer dan 50 experience stores en meer dan 250 servicepartners terecht.
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht