06-10-2025

Snowflake-rapport laat zien hoe AI-agents het marketinglandschap hervormen

snowflake-logo-blue

AI, data gravity en veranderende privacystrategieën transformeren de marketingtechnologie fundamenteel. Dat blijkt uit het nieuwste jaarlijkse marketingrapport van Snowflake.

Als onderdeel van de vierde jaarlijkse editie van het Modern Marketing Data Stack-rapport analyseerde Snowflake het gebruik en de trends van meer dan 11.100 klanten gedurende twaalf maanden, van 1 februari 2024 tot en met 31 januari 2025.

Het rapport laat zien dat ontwikkelingen op het gebied van AI met de belofte van zelfstandige, besluitvormende AI-agents, het effect van data gravity versterken. Organisaties worden gestimuleerd hun data te verenigen binnen één customer data platform (CDP). Tegelijkertijd blijft data privacy centraal staan. Zeker nu consumenten de voordelen willen benutten van het delen van data én tegelijk meer controle willen hebben over hun eigen data.“Zowel in EMEA als wereldwijd zien we dat marketingorganisaties succes boeken met AI door databeheer te vereenvoudigen, besluitvorming te versnellen en de resultaten van marketingcampagnes beter te meten,” zegt Denise Persson, Chief Marketing Officer bij Snowflake. “Verbeteringen in AI en analytics hebben data toegankelijker gemaakt voor marketeers, waardoor ze gemakkelijker diepere inzichten krijgen in de behoeften en het gedrag van hun klanten.”

Het rapport beschrijft drie belangrijke krachten die de marketingsector beïnvloeden:
Agentic AI heeft de toekomst: AI zorgt voor aanzienlijke verbeteringen in de volledige martech- en adtech stack. Toch zien we vaak dat organisaties AI snel willen implementeren zonder de oplossing voldoende af te stemmen op een concreet, goed afgebakend probleem. Zonder scherp inzicht in gebruikersbehoeften, operationele context en gereedheid kan de inzet van AI al snel achterblijven bij de verwachtingen.
Het customer data platform herzien in een veranderend datalandschap: Doordat bedrijven steeds grotere hoeveelheden data verzamelen, wordt het steeds kostbaarder en risicovoller om deze gefragmenteerd op te slaan. Daarom passen veel martech-oplossingen zich aan door native integraties en connectors te bouwen waarmee data rechtstreeks uit platforms zoals Snowflake kan worden benaderd.
Privacystrategieën zijn relatiegedreven: Data privacy is een groeiende zorg nu consumenten zich meer dan ooit bewust zijn van privacykwesties. Merken zouden zich daarom moeten richten op het opbouwen van vertrouwen door verantwoord datagebruik, zoals transparante dataverzameling, duidelijke toestemmingsprocessen en aantoonbare waarde voor consumenten. Nu steeds meer organisaties first-party data willen benutten, zijn data cleanrooms verder ontwikkeld en sterker geïntegreerd in bredere dataplatforms. Hierdoor wordt veilig data delen mogelijk zonder concessies te doen aan data governance en consumentenprivacy.

Tags: Agentic AI, AI, Data
Company: Snowflake

Adept Events

Deze website gebruikt cookies om de beste gebruikerservaring mogelijk te maken. Meer informatie