30-01-2017

Veertigjarig SAS behaalt omzet van 3,2 miljard dollar in 2016

Deel dit bericht

Het jaar 2016 is voor SAS een bijzonder jaar geweest. Het bedrijf vierde haar veertigste verjaardag, breidde de activiteiten wereldwijd uit en noteerde met een totale omzet van 3,2 miljard dollar opnieuw een hoge omzet en winst. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 4 procent bij een constante wisselkoers. De verkoop van nieuwe SAS-software steeg met 9 procent bij een constante wisselkoers, wat volgens SAS duidt op een aanhoudende vraag naar haar analyticsoplossingen.

De omzet van SAS is wereldwijd in alle regio's toegenomen. De verkoop van SAS-technologieën zoals datamanagement, analytics en Business Intelligence, steeg in alle regio's. Van alle sectoren groeiden de industrie, het bankwezen, de overheid en de gezondheidszorg/biowetenschappen het hardst. Vorig jaar volgden bijna 3000 nieuwe organisaties het voorbeeld van de al bestaande klanten op meer dan 83.000 locaties wereldwijd. Van de zakelijke oplossingen van SAS lieten de solutions voor fraude- en beveiligingsonderzoek een groei van 36 procent zien, omdat organisaties steeds meer te maken krijgen met de bestrijding van fraude en financiële criminaliteit en de naleving van regelgeving.

Uitbreiding cloudoplossingen
Daarnaast blijft de cloud bijdragen aan de groei van SAS; de inkomsten uit de cloud stegen met 9 procent als gevolg van de vraag vanuit de markt naar kostenefficiënte, eenvoudige en veilige methodes om toegang te krijgen tot SAS-oplossingen. SAS blijft nieuwe manieren vinden om klanten toegang te geven tot zijn oplossingen en expertise. Voorbeelden zijn SAS Cloud Analytics en Results-as-a-Service (RaaS). RaaS, dat vorig jaar al een sterke groei te zien gaf, zal naar verwachting ook in 2017 blijven groeien.

SAS-partners
De SAS-partners waren verantwoordelijk voor bijna een derde van de nieuwe omzet. Het sterke channel-programma dat SAS hanteert voor system integrators, resellers, OEM's en aanbieders van managed analytic services helpt klanten om SAS-technologie te implementeren die het best aansluit op hun eigen behoeften en die van hun klanten.

SAS Viya
Volgens IDC heeft SAS een aandeel van 31,6 procent op de markt van geavanceerde en predictive analytics. Het handhaven van deze positie is sterk afhankelijk van innovatie. SAS investeert jaarlijks ongeveer twee keer zo veel in R&D in vergelijking met de belangrijkste technologiebedrijven; in 2016 was dit 26 procent. Deze inzet voor innovatie is de basis voor de nieuwe SAS Viya-technologie. SAS blijft vernieuwingen introduceren rond dit voor de cloud geschikte, high-performance analytics en visualisatieplatform. De laatste toevoeging is SAS Visual Investigator, waarmee analytics worden gecombineerd met dynamische en interactieve, visuele 'workspaces'. Volgens SAS kunnen organisaties hiermee de volledige levenscyclus van een onderzoek, zoekactie of informatieverzoek identificeren, onderzoeken en beheren. SAS is van plan om SAS Viya in het eerste kwartaal van 2017 nog verder uit te breiden.

Meer informatie: SAS

Partners