24-02-2009

QlikTech laat over 2008 enorme groei zien

Deel dit bericht

Zweeds-Amerikaanse BI-leverancier vergroot omzet met 50% tot 120 miljoen dollar.

QlikTech behaalde over 2008 een jaaromzet van 120 miljoen dollar, wat een groei van 50 procent betekent in vergelijking met 2007. Ook QlikTech’s klantenbestand groeide met 45 procent en telt tot op heden 10.585 klanten in 92 landen. Het aantal gebruikers van QlikView, QlikTech’s kernproduct, steeg met 45 procent tot ongeveer 500.000. Het bedrijf nam in 2008 160 nieuwe medewerkers aan, eveneens een groei van 50 procent vergeleken met 2007. Lars Björk, CEO van QlikTech, zegt in het persbericht: "Het tijdperk van ingewikkelde, verouderde softwareoplossingen is ten einde. De huidige macro-economische uitdagingen zorgen ervoor dat klanten een oplossing vragen waarvan de waarde in weken – en niet in maanden of jaren – bewezen wordt. Organisaties hebben direct antwoorden nodig op hun urgente bedrijfsproblemen." QlikTech’s 'volume en snelheid'-verkoopstrategie en de zeer korte verkoopcycli zorgen voor een enorme expansie van het klantenbestand. Tijdens het hoogtepunt van de crisis in 2008 mocht QlikTech gemiddeld meer dan 270 nieuwe klanten per maand verwelkomen. Hoewel het bedrijf de meerderheid van zijn omzet bleef halen uit het segment middelgrote bedrijven (met 100 tot 1000 werknemers) waar het al de gevestigde BI-leverancier was, groeiden ook de verkopen aan grotere ondernemingen significant. Onder de concerns in 2008 waren vele wereldwijd opererende merken, zoals Volvo, Deutsche Telekom, Novartis, Fujitsu, Campbell Soup, Shell, 3M en ADP. De omzet voor wat betreft softwarelicenties vormde de hoofdmoot van de totale omzet over 2008 van QlikTech, en nam 63 procent van de totale omzet voor zijn rekening. William Sorenson, Chief Financial Officer bij QlikTech, zegt in het persbericht: “Het feit dat onze concurrenten zwaar leunen op omzet uit diensten – in plaats van licentieomzet – geeft aan dat hun positie in de industrie achteruitgaat. Ons model van sterke groei en hoge snelheid richt zich op het verkopen van softwarelicenties aan nieuwe en bestaande klanten, om ons marktaandeel te vergroten en de BI-branche naar een hoger niveau te tillen.”In 2008 bleef QlikTech het percentage verkopen via het snelgroeiende netwerk van meer dan 700 channelpartners vergroten. QlikTech heeft voor 2009 zeer positieve verwachtingen: het bedrijf verwacht het hoge groeipercentage te kunnen vasthouden, samen met een gezonde liquiditeit en winstgevendheid. De nadruk ligt op geografische expansie (waaronder China en Japan), verdergaande productinnovatie, aanhoudende penetratie van de markt van de middelgrote bedrijven en meer grip op de enterprise-markt.

Company:

QlikTech

Partners