28-04-2015

Bedrijven met data scientist hebben meer dan twee keer zo vaak een formele datastrategie

Deel dit bericht

Bedrijven die een data scientist in dienst hebben, beschikken  2,5 keer vaker over een formele datastrategie en geven meer dan twee keer zo vaak prioriteit aan dataprojecten. Dit blijkt uit het onderzoek ‘The Talent Dividend’, van MIT Sloan Management Review en SAS. Verder laat het onderzoek zien dat het aantrekken, belonen en integreren van analytics-talent binnen een organisatie, cruciaal is voor het behalen van succes met analytics.

Voor het wereldwijde onderzoek zijn meer dan 2500 business professionals ondervraagd. Het blijkt dat bedrijven die het sterkst presteren met analytics tegelijkertijd meerdere paden bewandelen om sterke analytics-capaciteiten op te bouwen en te versterken. Bedrijven die gedefinieerd worden als ‘Analytical Innovators’ zijn drie keer beter in staat analytics-talent te integreren binnen hun team met ‘traditionele’ datamedewerkers, dan andere organisaties.

“Je ziet dat bedrijven die volwassen zijn in analytics een gedegen HR-strategie hebben op dit specifieke gebied”, zegt David Kiron, executive editor bij MIT Sloan Management Review. “Organisaties die minder succesvol zijn met analytics hebben geen plan; hun benadering voor analytics-talent is versnipperd en inconsistent.”  

Talent werven en vasthouden
De resultaten van het onderzoek geven ook aan dat bedrijven met een sterke en zichtbare commitment aan analytics het makkelijker vinden om het beste analytics- talent te werven en vast te houden. Een respondent binnen het onderzoek gaf aan: “Talent wordt aangetrokken door bedrijven waar ze een verschil kunnen maken, ze willen niet ergens terechtkomen waar zij gefrustreerd worden in hun werk. Organisaties die voorheen nooit prioriteit hebben gegeven aan analytics missen de basis om top analytics-talent aan te trekken.”

“Talent is duidelijk een belangrijke driver om te kunnen innoveren en concurrentievoordeel te behalen met analytics”, zegt Pamela Prentice, chief research officer bij SAS. “Analytical Innovators zijn vier keer meer overtuigd van het feit dat ze het juiste talent in huis hebben, dan ondernemingen die achterlopen op dat gebied.”

De onderzoekers komen met vier tips voor ontwikkelen en aantrekken analytics-talent
- Kijk binnen je organisatie voor het aanboren van talent - een groot voordeel van het ontwikkelen van analytics-talent onder je huidige medewerkers, is dat zij de organisatie al kennen.
- Focus op integratie van talent niet alleen het toevoegen ervan - het integreren van nieuw talent is een moeilijk, maar essentieel onderdeel om toegevoegde waarde te kunnen realiseren met analytics-medewerkers.
- Zet een buddy-systeem op - er zijn weinig medewerkers die alle capaciteiten bezitten. Het is belangrijk complementaire teams te bouwen.  
- Bouw aan een gezamenlijke basis - Zorg dat er door de hele organisatie heen mensen zijn die analytische inzichten kunnen interpreteren.

Partners