Graydon doet jaarlijks onderzoek naar verschillende sectoren in Nederland. In dit brancheonderzoek leest u onder meer hoe ondernemers en financieel specialisten in de ICT-branche aankijken tegen de huidige en toekomstige financiële situatie in de markt en de eigen organisatie. Met dit jaarlijkse onderzoek hopen wij u op voorsprong te brengen door meer inzicht te verschaffen in de huidige situatie binnen de ICT-branche. U kunt het onderzoek hier downloaden.
Groei in ICT: waar en waarom?
De verwachtingen voor bedrijven in de ICT zijn gunstig in 2014. Uit jaarlijks brancheonderzoek naar de ICT sector van Graydon blijkt dat 86% van de respondenten de kansen in de markt inschat als goed tot uitstekend voor komend jaar. Ook de branchevereniging voor ICT-bedrijven in Nederland (Nederland ICT) voorziet dit jaar een groei in ICT bestedingen binnen het bedrijfsleven. Graydon ziet de grootste groei in clouddiensten, gevolgd door SaaS, PaaS, en IaaS.
ICT is bittere noodzaak binnen bedrijven
Bedrijven in de ICT doen het over het algemeen beter dan de meeste bedrijven in Nederland, zeker nu het economisch herstel nog pril is. De belangrijkste reden hiervoor is dat veel bedrijven ICT veel meer integreren in hun kernactiviteiten. Kort gezegd: zonder de juiste inzet van ICT overleven bedrijven het niet.
Slechts 5% gebruikt credit managementsoftware
Desalniettemin is het opmerkelijk dat slechts 5% van de onderzochte ondernemingen credit managementsoftware gebruikt. Optimisme over de toekomst moet er niet toe leiden dat credit management een ondergeschoven kindje wordt in een onderneming. Een goed en effectief credit managementbeleid is namelijk cruciaal voor de bedrijfsvoering in goede én slechte tijden. Door het beperken van uw risico’s en beter inzicht in rendabele markten, houdt u meer geld over voor het slim investeren in nieuwe technologieën om de concurrentie voor te blijven.
Betaalgedrag van afnemers is verslechterd
Verder valt het lage gebruik van credit managementsoftware op omdat de betaalmoraal juist verslechterde: een kwart gaf aan pessimistischer te zijn over betaalmoraal van afnemers en klanten. Een goede betaler van vandaag kan morgen een wanbetaler zijn. Dat is al helemaal problematisch als het om een grote, belangrijke klant gaat. Eén derde van de ondernemers gaf aan sterk afhankelijk te zijn van enkele klanten. Mocht één van die klanten tegen een betalingsachterstand oplopen, dan kan een onderneming in acute cashflowproblemen raken.
ICT ondernemer moet eigen middelen beter managen
Wilt u als ICT-organisatie zelf uw klanten tegen scherpere prijzen helpen, dan is het noodzakelijk dat u zelf uw middelen goed managet. Uw eigen zaken op orde hebben rondom uw werkkapitaal zorgt uiteindelijk voor betere marges en het kunnen aanbieden van scherpere prijzen richting uw klanten. Veel organisaties zijn hier nog onvoldoende van bewust. ’Extern winnen is intern beginnen’ is in mijn ogen dan ook een goed credo.
Door: Hans Peter Vloemans, Graydon.
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht