15-07-2014

Visie: Real-time analyse van Big Data essentieel voor verdere groei retail

Deel dit bericht


Grote retailers hebben stevige groeiambities. Om dit streven te kunnen realiseren speelt ICT ook bij deze winkelketens een steeds grotere strategische rol. Daarvoor zullen ze namelijk voorop moeten lopen in bijvoorbeeld winkelconcept, assortiment, prijzen voor A-merken en huismerken, en – natuurlijk –innovatie. Sneller de juiste beslissingen kunnen nemen op basis van betere informatie is dan essentieel. Ze hebben daarbij te maken met enorme hoeveelheden data – denk alleen al aan al die dagelijkse klanttransacties - die geanalyseerd moeten worden om tot nieuwe informatie te komen. Die informatie biedt betere inzichten en maakt daarmee weer zakelijke innovaties, prognoses en beslissingen mogelijk. Een goed voorbeeld van een winkelketen met dergelijke ambitieuze plannen is SPAR Austria Group. Dit Oostenrijkse bedrijf, dat het ook in Nederland bekende SPAR-merk voert, kijkt nadrukkelijk naar expansie en wil uitgroeien tot dé centraal-Europese winkelketen. Om deze ambitie te kunnen verwezenlijken, heeft het bedrijf onlangs een Hitachi Data Systems-oplossing voor SAP HANA in gebruik genomen, waarmee het in staat is om real-time Big Data analyses uit te voeren.

Misschien klinkt ‘SPAR Oostenrijk’ niet zo heel groot, maar die SPAR Austria Group is een miljardenbedrijf. De omzet van het concern bedraagt bijna 13 miljard euro. In Oostenrijk en in de landen en regio’s Noord-Italië, Slovenië, Hongarije, Tsjechië en Kroatië werken ongeveer 77.000 mensen bij 2.900 vestigingen. Het is de grootste werkgever van Oostenrijk en de groei ligt boven het marktgemiddelde. Dit jaar viert het bedrijf zijn zestigjarig bestaan, een belangrijke mijlpaal die echter geen reden voor de organisatie is om maar op haar lauweren te rusten, integendeel. En de wens om uit te groeien van een Oostenrijkse handelsonderneming tot een Midden-Europees concern heeft ervoor gezorgd dat IT een nog grotere strategische rol gaat spelen voor het bedrijf. De winkelketen zet daarbij nadrukkelijk in op real-time Big Data analytics en heeft daarom gekozen voor ‘in-memory computing’.

Vanzelfsprekend gebruikt SPAR al diverse IT-oplossingen, onder meer customer relationship management-oplossingen, business intelligence-software en datawarehouses, om beter inzicht te krijgen in de business. Maar deze oplossingen konden de almaar toenemende hoeveelheid data niet meer goed aan. Ook voelde de organisatie de noodzaak om sneller te kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden, bijvoorbeeld om eerder nieuwe producten te kunnen aanbieden. Het is ook nodig om real-time inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de actuele voorraden, om direct trends te kunnen identificeren en te reageren. Alle operationele en zakelijk data moeten direct beschikbaar zijn, zodat medewerkers ook onmiddellijk kunnen inspelen op veranderingen. Voor de winkelketen redenen genoeg om op zoek te gaan naar andere ICT-oplossingen.

In-memory verwerking van data

Op advies van een van zijn partners, Imtech ICT, en na een uitgebreide marktoriëntatie heeft SPAR gekozen voor het Hitachi UnifiedCompute Platform (UCP) voor het SAP HANA Platform. SAP HANA is een‘in-memory’ platform, geoptimaliseerd voor de transactionele en analytische verwerking van informatie. Doordat de database zich steeds volledig in het intern geheugen bevindt, kan de gegevensanalyse zeer snel plaatsvinden. Het is niet meer nodig om data vanuit de database naar een (analyse)applicatie te transporteren en dat maakt Big Data analyses in real-time mogelijk. Zo zorgt dit systeem ervoor dat de winkelketen direct inzicht heeft in de status, bijvoorbeeld in welke producten minder goed verkocht worden. Daar kan vervolgens meteen actie op worden ondernomen. Bijvoorbeeld door de winkels efficiënter in te richten of de plaats van het product in het schap te veranderen. Vervolgens kan weer onmiddellijk geanalyseerd worden of deze acties effect hebben. SPAR is met de Hitachi-oplossing goed voorbereid op ontwikkelingen, zoals ‘predictive retail analytics’. Daarbij kunnen aan de hand van de analyse van verschillende informatiebronnen nieuwe mogelijkheden worden ontdekt om klanten een betere, persoonlijke koopbeleving te bieden, om zo de omzet te stimuleren.

Snel analyseren is één ding, de voortdurend groeiende datastroom moet ook goed in de hand worden gehouden. Daarvoor wordt van de oplossing een enorme schaalbaarheid gevraagd. De Hitachi-oplossing combineert rekenkracht, opslag, softwarebeheer en netwerkfaciliteiten in één, volledig geïntegreerd en zeer schaalbaar geheel. Hitachi UCP voor het SAP HANA Platform is door Hitachi volledig geoptimaliseerd voor real-time analyse en opslagbehoeften. In het geval van SPAR bedraagt de opslagcapaciteit in totaal zo’n 150 terabyte. Met deze oplossing heeft de organisatie toegang tot alle actuele informatie uit vrijwel elke informatiebron binnen zijn IT-omgeving. Bovendien zijn er geen problemen meer met gebrek aan bandbreedte tussen analysesystemen, zoals vroeger.

Naast de enorme snelheid van analyse, zorgt het Hitachi-platform ook voor een duidelijke versnelling van de bedrijfsprocessen, doordat bijvoorbeeld zoekopdrachten veel sneller verlopen en voorraadprognoses sneller tot stand komen. En tot slot verwacht SPAR ook nieuwe business-modellen te ontwikkelen, beter disruptieve marktpatronen te identificeren en innovatieve initiatieven te ontplooien. Allemaal stappen die nodig zijn om uit te kunnen groeien tot de grootste Midden-Europese retailketen. En dat is een ambitie die zonder innovatieve ICT niet haalbaar zou zijn.

Frederik Schröder is Country Manager Hitachi Data Systems Nederland

 

Tags:

Storage

Partners