Big Data is hot. No doubt about it. Maar in essentie is dit domein niet nieuw. De nieuwe technieken die ons ter beschikking staan maken het mogelijk om real-time, op basis van veel verschillende bronnen en locaties, en met zeer veel gegevens onderliggend, inzicht te verkrijgen die het verschil maken in bijvoorbeeld beslissing en onderscheidend vermogen.
Analyse oplossingen spelen een belangrijke rol in dit veel geclaimde marktdomein. Analyse is vaak maatwerk en dat geldt niet alleen voor de activiteit maar zeker ook voor de onderliggende oplossingen die voor analyse doeleinden gebruikt worden. Maatwerk software voert de boventoon in de BI & analytics markt in Nederland.Kijken we naar de leveranciers achter de BI of analyse oplossingen dan is SAP een marktleider. De consolidatieslag in deze markt is al enkele jaren achter de rug. Maar met name de Business Objects overname heeft SAP een behoorlijke marktpenetratie gegeven in Nederland.SAP wordt gevolgd door Unit 4, Microsoft en IBM. Qlikview is een komende partij in deze markt en heeft momenteel een 5% overall marktpenetratie onder BI-gebruikers.
BI of analyse activiteiten geschieden bij de meerderheid van de bedrijven met behulp van specifiek daarvoor bedoelde oplossingen. Naast deze specifieke oplossingen wordt er toch met enige regelmaat gebruik gemaakt van de analyse mogelijkheden die financiële of ERP oplossingen bieden. Dit fenomeen komt wijd verspreid dus eigenlijk overal in de Nederlandse markt wel voor.
Omdat een BI of analyse oplossing natuurlijk data nodig heeft om van nut te kunnen zijn is de aanwezigheid van een database (intern of extern) een belangrijk element. Dit blijkt ook wel uit de splitsing in gebruikers en niet-gebruikers van een DBMS. Bij de gebruikers van DBMS ligt het gebruik van, met name specifieke, BI oplossingen beduidend hoger.
Concentreren we ons op de intern genoemde databases dan zijn er 3 leveranciers of vendoren die duidelijk de markt bepalen in dit productgebied. En dat zijn Microsoft (met haar SQL Server producten), Oracle (Oracle DBMS en het overgenomen MySQL) en op enige afstand van deze twee, IBM (met ondermeer DB2 en Informix).
Alle DBMS vendoren hebben een hogere marktpenetratie boven in de markt. Microsoft kent vanaf een kleiner aantal werknemers per vestiging al snel een behoorlijke marktpenetratie. Oracle kent dit patroon ook, zei het minder sterk. Verklaring hiervoor is wel dat het door Oracle overgenomen MySQL het ‘gat’ in de onderkant van de markt opvult.
Bij gebruikers van IBM database oplossingen is het gebruik van BI of analytics oplossingen relatief het hoogst. Gevolgd door Oracle DBMS gebruikers. De relatief lage penetratie van analytics oplossingen onder Microsoft DBMS gebruikende vestigingen houdt verband met het feit dat Microsoft’s database gebruikers ook in de onderkant van de markt te vinden zijn. En in dat deel wordt dus relatief minder vaak gebruik gemaakt van BI of analyse tools.Gebruik van analytische oplossingen afgezet tegen de 4 belangrijkste bedrijfskritische toepassingen.
Wanneer we een vergelijking maken van het gebruik van BI of analyse oplossingen tussen gebruikers en niet gebruikers van verschillende bedrijfskritische toepassingen dan vallen een aantal zaken op:
Het aanwezig zijn van analyse functionaliteit in organisaties staat of valt dus met de aanwezigheid van bedrijfskritische toepassingen. Met name bij ERP, HRM en CRM is dit het geval. Best of breed oplossingen gaan vrijwel altijd duidelijk gepaard met best of breed analytics oplossingen. Geïntegreerde oplossingen bevatten vaak analyse functionaliteit die dan de best of breed analyse oplossing als het ware in de weg staat.
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
Deel dit bericht