26-08-2024

Gebruik Gen AI in bedrijven verviervoudigd ten opzichte van 2023

Deel dit bericht

Organisaties omarmen generatieve AI in hoog tempo, aangewakkerd door investeringen en door de toegenomen waarde van deze technologie. Generatieve AI is nu doorgedrongen in alle sectoren en in verschillende bedrijfsfuncties, waardoor een verschuiving plaatsvindt in activiteiten en in bedrijfsmodellen.

Dit staat in het rapport van het Capgemini Research Institute, “Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors”, waaruit blijkt dat de adoptie van generatieve AI is toegenomen. Bijna een kwart van de bedrijven integreert momenteel generatieve AI in een aantal van hun locaties of bedrijfsfuncties, een sterke stijging ten opzichte van 2023 (6 procent).

Voorlopers in de adoptie van generatieve AI zijn al begonnen met het benutten van voordelen, variërend van meer operationele efficiëntie tot verbeterde klantervaring en toegenomen verkopen. Zo realiseerden organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7 procent in klantbetrokkenheid en klanttevredenheid in het afgelopen jaar op de gebieden waar de technologie werd getest of ingezet.

Nederland
In Nederland verkent 64 procent van de organisaties het potentieel van generatieve AI of is begonnen met enkele pilots op het gebied van generatieve AI. In 2023 had nog maar 4 procent van de organisaties generatieve AI-mogelijkheden ingeschakeld op een aantal van hun locaties/functies. Nu is dit percentage gestegen naar 31 procent. Gemiddeld hebben Nederlandse organisaties het afgelopen jaar een verbetering van 9,7 procent gerealiseerd in productiviteit en een verbetering van 7,7 procent in klantbetrokkenheid en -tevredenheid. Daarnaast is de meerderheid van 63 procent in Nederland bezig met het ontwikkelen van richtlijnen voor verantwoord generatief AI-gebruik.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren en organisaties zien nu al een concrete omzetgroei, terwijl ook de innovatie wordt versneld. Als gevolg hiervan zijn bedrijven, in plaats van zich alleen te richten op kostenoptimalisatie, actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de mogelijkheden ervan te benutten en waarde te creëren”, aldus Pascal Brier, Chief Innovation Officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Naarmate de investeringen toenemen, luidt de opkomst van complexere, autonome AI-systemen een nieuw tijdperk in van generatieve AI die van invloed kan zijn op de manier waarop bedrijven werken. Om voortgang in de toepassing van AI vast te houden, moeten organisaties een sterk datafundament leggen met duidelijke processen om gegevens in silo's te beheren en data-integratie tussen functies mogelijk te maken. Vertrouwen, transparantie en verantwoordingsplicht zullen een centrale rol blijven spelen.”

AI-chatbots evolueren naar 'multi-agent' systemen
Bijna driekwart van de organisaties (74 procent) is het erover eens dat generatieve AI hen helpt om inkomsten en innovatie te stimuleren. Naarmate de AI-technologie zich verder ontwikkelt, zal deze zich ontwikkelen van een ondersteunende tool tot een onafhankelijke ‘agent’ met meer executiemogelijkheden, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herdefiniëren en meer waarde kunnen creëren uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van ‘multi-agent’-systemen. Dit is een snel evoluerende technologie met potentieel om meer innovatie te stimuleren. Het rapport geeft aan dat er veel vertrouwen is in ‘AI-agents’ voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, codering en data-analyse. Het rapport laat echter ook zien dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en ethische transparantie te behouden bij de ontwikkeling en inzet van AI.

Toename in adoptie van generatieve AI in alle domeinen, inclusief het gebruik van publieke tools
De versnelling van generatieve AI in de afgelopen 12 maanden is niet beperkt tot bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-deskundigen. Als gevolg hiervan heeft slechts 3 procent van de organisaties een verbod ingesteld op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek, hoewel de toepassing ervan is toegenomen. Bijna alle organisaties (97 procent) staan werknemers toe om generatieve AI in een bepaalde hoedanigheid te gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt aan werknemers.

Geconfronteerd met de snelle opkomst van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met verantwoordelijkheidsgevoel te werk moeten gaan. Duidelijke richtlijnen om beslissingen van ‘multi-agent’-systemen te valideren zijn essentieel om transparantie en controleerbaarheid te garanderen en om de toekomstige risico's van publieke tools voor hun organisatie te beperken.

Het Capgemini Research Institute ondervroeg 1.100 leidinggevenden bij organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen.

Tags:

AI, Generative AI

Company:

Capgemini

Partners