Een nieuw onderzoeksrapport van MIT Technology Review Insights in samenwerking met Databricks toont dat AI en databeheer worden gezien als essentiële pijlers voor zakelijk succes, maar dat slecht databeheer een kritiek gevaar vormt voor toekomstig AI-succes.
Het rapport CIO vision 2025: Bridging the gap between BI and AI bevat resultaten uit onderzoek in mei en juni 2022 onder 600 CIO's, CDO's en CTO's uit 14 bedrijfstakken, waaronder in Nederland, in combinatie met diepte-interviews met directieleden van topondernemingen. Het doel was om te begrijpen hoe deze leiders denken over uitdagingen op het gebied van databeheer en AI, en hoe ze deze technologieën inzetten voor zakelijk succes. Interviewrespondenten waren onder andere werkzaam bij Proctor & Gamble, Johnson & Johnson, Cummins, CNH Industrial, Walgreens Boots Alliance, S&P Global, Marks & Spencer, Tokio Marine, Virgin Australia en Freshworks.
De belangrijkste resultaten:
• Afhankelijk van de branche verwacht 61 procent tot 71 procent van de respondenten dat AI tegen 2025 wijdverspreid of zelfs cruciaal zal zijn in de bedrijfsvoering. Respondenten bereiden voor de komende drie jaar een grote uitbreiding voor van het bedrijfsbrede gebruik van AI. Zo’n 94 procent zegt in hun branche nu al gebruik te maken van AI.
• 72 procent van de respondenten op directieniveau benadrukt dat problemen met databeheer een gevaar zijn voor toekomstig AI-succes. De meerderheid van de ondervraagde bedrijven investeert de komende drie jaar in het integreren van hun dataplatform om de ingebruikname van AI te ondersteunen. 68 procent van de respondenten – en vrijwel alle directieleden (99 procent) – noemt dat dit cruciaal is voor het succes van hun datastrategie.
• 78 procent van de respondenten zegt dat het succesvol schalen van AI topprioriteit is in hun datastrategie. De data- en AI-strategieën van de ondervraagde bedrijven zijn nauw met elkaar verbonden. Meer dan driekwart van de respondenten zegt dat het opschalen van AI- en machine learning-activiteiten de komende jaren dé belangrijkste methode voor bedrijfsgroei is binnen hun datastrategie.
• Financiële dienstverlening zal het meest investeren in AI. Van de 14 industrieën in het onderzoek, waren de meeste AI-leiders actief in retail/consumentengoederen en de auto- en verwerkende industrie. Maar naar verwachting zullen financiële dienstverleners de grootste investeringsgroei laten zien in databeheer en -infrastructuur.
• Multi-cloud en open standaarden worden gezien als integraal in de ontwikkeling van AI. De meeste respondenten (72 procent) zien waarde in de flexibiliteit van multi-cloud in de ontwikkeling van AI. De geïnterviewde CIO's benadrukken bovendien het belang van open standaarden in cloud-architectuur.
Data-uitdagingen zijn voor ruim tweederde van de ondervraagde leiders de reden waarom bedrijven hun AI-doelstellingen niet halen. Om AI-gebruik op te schalen zijn verbeteringen nodig in de verwerkingssnelheid, het beheer en de kwaliteit van data zodat ze beter geschikt zijn voor analyse en modellering. “Zoals we geregeld van onze klanten horen, wordt het succes van AI bepaald door de onderliggende data-architectuur”, zegt Robin Sutara, Field CTO EMEA bij Databricks. “Maar net zo belangrijk is een datacultuur binnen de organisatie die gestoeld is op zowel mensen, processen als technologie. Een open en uniform platform, zoals het Databricks Lakehouse, helpt organisaties meer uit hun data te halen. We zetten ons dan ook in om voortdurend innovaties te leveren die organisaties in staat stellen hun bedrijfskritische AI-projecten succesvol op te zetten én te schalen.”
28 maart 2024 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op ...
28 maart 2023 Dit seminar met Mike Ferguson gaat dieper in op de ontwikkeling van dataproducten en ook hoe je een datamarktplaats kunt gebruiken om het delen van dataproducten in de hele organisatie te regelen en te delen om de time-to-value te ver...
28 maart 2023 Dit seminar behandelt de strategische implementatie van Knowledge Graph-initiatieven binnen organisaties en biedt een uitgebreid raamwerk waarin geavanceerde technieken worden gecombineerd met praktijkcases. Het voorziet deelneme...
9 april 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met inno...
11 april 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
16 april 2024 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een herontw...
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
16 mei 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten van En...
Deel dit bericht