Meer dan 60 procent van de bedrijven die producten en applicaties bouwen met geïntegreerde analytics ervaart een verhoogde betrokkenheid en 57 procent verhoogde ermee de omzet. Het verband hiertussen werd onderzocht door Product Led Alliances in samenwerking met ThoughtSpot.
Het onderzoeksrapport onthult dat bedrijven die analytics integreren in apps nieuwe mogelijkheden realiseren om de klanttevredenheid en het gebruik van analytics te verbeteren, de ROI te verhogen, te innoveren, en betekenisvolle verandering in hun bedrijf teweeg te brengen. Er zijn echter de nodige uitdagingen om daar te komen.
De meest succesvolle bedrijven bouwen software, applicaties en diensten die niet alleen gebruik maken van gegevens, maar ook inzicht bieden in die gegevens als onderdeel van hun aanbod. Nu in-app dataverkenning de nieuwe standaard wordt in de gebruikerservaring (UX) van zowel zakelijke als consumenten-apps, verwachten gebruikers dat deze applicaties analyses bieden om hen te helpen data om te zetten in toegevoegde waarde. Ingebouwde analytics is niet nieuw, maar de waarde voor gebruikers groeit. Dit komt mede door nieuwe analytics-modellen, waarbij elke gebruiker gegevens zelf kan verkennen om zinvolle, relevante inzichten te vinden.
Uitdagingen
Iets meer dan de helft, 55 procent van de respondenten, biedt al ingebouwde analytics in hun producten aan, maar slechts 57 procent van degenen die dit doen, heeft dus een directe impact op de omzetverhoging gezien. Ondanks de waarde van het inbouwen van analytics blijft het duur en moeilijk. Budgetbeperkingen zijn voor 47 procent van de respondenten de hoogste drempel om een embedded analytics-oplossing te bouwen, terwijl 39 procent zich zorgen maakt over de trage time-to-market.
Als de oplossing eenmaal op de markt is gebracht, is er de uitdaging om het aanbod te onderhouden door te blijven voorzien in nieuwe functies (39 procent). Zelfs als bedrijven erin slagen deze systemen te bouwen, dan nog blijkt uit het onderzoek dat deze projecten geen gebruikers aantrekken en vasthouden, omdat de analytics ofwel geen zinvolle inzichten bieden die relevant zijn voor de gebruiker, ofwel te ingewikkeld zijn om te gebruiken.
Nadruk op UX
Bedrijven kunnen analytics niet simpelweg inbouwen. Ze moeten (opnieuw) nadenken over het soort UX dat deze geïntegreerde analytics bieden. Uit de resultaten blijkt dat 53 procent zich realiseert zich dat de UX van analytics belangrijker is dan ooit. Bijna 80 procent gaf aan dat er verandering nodig is om te kunnen voldoen aan specifieke zakelijke behoeften. Meer dan de helft vindt dat medewerkers op een intuïtieve manier zelf hun antwoorden moeten kunnen vinden.
De UX kan echter niet ophouden binnen een applicatie of product. Bijna twee derde van de ondervraagde productontwikkelaars noemde de noodzaak om inzichten uit applicaties te koppelen aan andere workflows, zoals het segmenteren van doelgroepen en die door te vertalen naar andere marketingapps, om intelligentie naadloos te operationaliseren. Echter, minder dan een derde doet dit momenteel.
De moderne datastack van vandaag de dag biedt het antwoord op de vraag hoe het potentieel van data en analytics kan worden benut bij het bouwen van duurzamere producten en applicaties. Hiervoor moeten productontwikkelaars wel prioriteit geven aan de juiste onderdelen van de stack: 65 procent van de respondenten beschouwt analytics als het meest kritische onderdeel van de moderne data stack, en 73 procent van hen is van plan fors te investeren in analytics tools.
27 t/m 29 oktober 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pra...
29 en 30 oktober 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodel...
3 t/m 5 november 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ri...
11 en 12 november 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
25 en 26 november 2025 Worstelt u met de implementatie van data governance of de afstemming tussen teams? Deze baanbrekende workshop introduceert de Data Governance Sprint - een efficiënte, gestructureerde aanpak om uw initiatieven op het...
26 november 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met ...
9 december (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
Deel dit bericht