13-12-2019

InterSystems helpt Phact met innovatie

Deel dit bericht

Innoverend Nederland kijkt gespannen naar Brainport Eindhoven. Maar wat verder naar het oosten gebeurt minstens zoveel. In het Limburgse Venray helpt Phact bedrijven bij de een na de andere doorbraak, waaronder een startup die werkt aan een autonoom voertuig.

Robert-Jan de Roos, Directeur Marketing en Business Development van Phact, weet wel hoe dat komt. “Innoveren doe je in kleine stappen,” vertelt hij. “En door eerst te kijken naar de eindgebruikers en dan pas naar techniek.” Het is deze logica waarmee Phact klanten helpt innoveren, in de logistieke sector en daarbuiten. “Innovatie draait niet om IT, maar om pragmatisme. Eerst bedenken wat je wilt bereiken en hoe, daarna pas bouwen”, aldus De Roos.

In Venray werken de dertig softwareontwikkelaars van innovatie-expert Phact aan de meest uiteenlopende projecten. Per project kiezen ze uit een range van technologieën, met InterSystems als een veel-geziene partner. Robert-Jan de Roos legt uit: “Door deze keuzevrijheid bieden we klanten de best passende oplossing.” Ook helpt het de Phact-ontwikkelaars om te denken vanuit de klant en niet vanuit een softwareproduct. “Er kan ontzettend veel op IT-gebied, maar software wordt nog te vaak gezien als doel. Terwijl het niets meer is dan een middel,” zegt Robert-Jan. “Daarom kijken we eerst naar de situatie van de eindgebruiker en zoeken we daar de juiste technologie bij. Ik geloof oprecht dat je organisaties zo beter helpt.”

Zelfrijdende tractors
Deze behulpzaamheid uit zich in een interessante klantencocktail, van logistieke zwaargewichten tot kinderstoelenfabrikant Maxi-Cosi. “Voor Maxi-Cosi hebben we een mooi IoT-project gedaan”, vertelt De Roos. “Door speciale zitkussens te gebruiken, krijgen ouders een melding als ze de auto hebben verlaten en de plaats van hun kinderen nog bezet is. Het e-Safety-kussen maakt gebruik van elektronische druksensoren om te detecteren of een kind op de stoel zit. Reageren ouders niet binnen één minuut, dan meldt de app automatisch drie noodcontacten wat de locatie van het kind is. Dit redt levens, want vorig jaar zijn er in Amerika 54 kinderen overleden omdat ze te lang alleen waren gelaten in een auto.” Dichterbij huis helpt Phact bij het ontwikkelen van een algoritme voor zelfrijdende tractors. Die rijden binnenkort een optimale route over het land: een doorbraak op het gebied van zelfrijdende voertuigen.

Oude systemen vervangen
Bovengenoemde projecten spreken tot de verbeelding, maar Phact richt zich ook op de vraagstukken die voorafgaan aan al die innovatie. “Vooral in de logistieke sector hebben bedrijven de uitdaging hoe je snel nieuwe bedrijfssoftware ontwikkelt op basis van je huidige legacy-software,” vertelt Robert-Jan. “Neem het ERP-systeem: een solide alleskunner, maar vaak verouderd en daardoor een obstakel voor bedrijven die digitaal willen transformeren.” Phact helpt dit soort bedrijven door toe te werken naar een flexibelere IT omgeving. “We laten zoveel mogelijk intact, waardoor je de IT-infrastructuur een enorme dreun bespaart. In plaats daarvan vervang je steeds kleine gedeeltes van de omgeving”, legt Robert-Jan uit. Een enorm voordeel, want zo kun je op korte termijn veel verbeteringen doorvoeren. “Wie wil innoveren, hoeft niet al zijn IT weg te doen. Stapsgewijs vervangen werkt in de praktijk vaak beter. En tegelijkertijd zorgen dat de interoperabiliteit van systemen zo hoog mogelijk is, natuurlijk.”

IT-dialecten
Over interoperabiliteit gesproken: daar ligt wat Robert-Jan betreft nog een grote uitdaging voor de logistieke sector. “De meerwaarde van logistieke dienstverleners zit tegenwoordig voor een groot deel in communicatie,” vertelt hij. “Je kunt je vrachtwagens niet nog beter van A naar B laten rijden. Je kunt wél zoveel mogelijk systemen aan elkaar knopen en klanten en eindgebruikers op de hoogte houden van ladingen. Denk aan systemen voor voorraadbeheer, transport en personeelsplanning.” Maar dan komt het. Zelfs intern spreken systemen vaak hun eigen “dialect”, wat het moeilijk maakt om gegevens uit te wisselen. Tussen bedrijven is die communicatie nog veel lastiger, omdat iedereen met andere systemen werkt. Betere interoperabiliteit zou daarom hét focuspunt moeten zijn voor moderne logistieke bedrijven, vindt Robert-Jan.

Businesstaal
Gelukkig hoeft de logistieke sector het allemaal niet alleen op te lossen. “We zien dat steeds meer softwareleveranciers met oplossingen komen om interoperabiliteit in de logistieke sector mogelijk te maken,” vertelt De Roos. “InterSystems is er bijvoorbeeld erg goed in. Ze werken al jaren aan interoperabiliteit tussen zorgsystemen en passen die inzichten steeds vaker toe in andere sectoren. Zo hebben ze een “stekkerdoos” die verschillende logistieke systemen aan elkaar koppelt. Het is een van de redenen dat we graag met ze samen werken.” Ook de ontwikkelaars van Phact zelf vormen een belangrijke partner voor logistieke bedrijven die willen werken aan de interoperabiliteit van hun IT. “Systemen moeten kunnen communiceren, maar IT’ers moeten dat ook. Natuurlijk zijn we nerds en houden we van technologie, maar we spreken ook de businesstaal van onze klanten.” Weer dat pragmatisme dus? “Precies. Klanten zijn alleen geholpen als wij goed uit kunnen leggen wat we voor ze gedaan hebben.”

Partners