Tijdens Adobe Summit hebben Adobe CEO Shantanu Narayen en Microsoft CEO Satya Nadella aanvullende details over het Open Data Initiative bekendgemaakt. Adobe, Microsoft en SAP zijn gezamenlijk een nieuwe benadering van bedrijfsgegevens gestart om bedrijven in staat te stellen hun klantervaringen via real-time inzichten vanuit de cloud te leveren.
De drie partners schetsten in een eerste aankondiging in september vorig jaar een gemeenschappelijke aanpak en een reeks middelen voor klanten, met de ambitie om klanten te helpen bij het creëren van nieuwe verbindingen tussen data die zich voorheen in verschillende silo’s bevonden. Ook is het initiatief erop gericht om intelligentie beter te benutten en merken te helpen bij het verkrijgen van inzicht in hun klantinteracties.
Gemeenschappelijk datamodel
Vanaf de start van het Open Data Initiative is het verbeteren van de interoperabiliteit tussen applicaties en platformen van de drie partners een belangrijk uitgangspunt geweest. Dit doen zij op basis van een gemeenschappelijk datamodel met opslag van data in overeenkomstige data lakes. Deze eenduidige opslag van data zal klanten de vrijheid bieden om zelf hun development tools en applicaties te kiezen om diensten te ontwikkelen en implementeren.
Om dit proces te verbeteren en zelfs te automatiseren zijn de drie partners van plan om de komende maanden een nieuwe aanpak te introduceren voor het publiceren, verrijken en verwerken van initiële data feeds vanuit Adobe Experience Platform, die afkomstig zijn uit Adobe Experience Cloud, Microsoft Dynamics 365 en Office 365 en SAP C/4HANA, rechtstreeks in een data lake van de klant. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden op het gebied van AI en machine learning en leidt er uiteindelijk toe dat verrijkte data beschikbaar wordt in de bestaande apps en diensten van deze drie ondernemingen met nieuwe inzichten en een betere ondersteuning van de klant.
Partner Advisory Council
Om de uitrol van het initiatief te versnellen hebben Adobe, Microsoft en SAP ook aangekondigd om een Partner Advisory Council samen te stellen bestaande uit verschillende partners waaronder Accenture, Cognizant, EY, Deloitte, Capgemini, Hootsuite, Amadeus, Sprinklr, InModi, Change Healthcare, Cisco, Genesys, Finastra, Nielsen en WPP. Deze organisaties zijn actief in uiteenlopende sectoren, bedienen diverse klantsegmenten en geloven in de kansen die het Open Data Initiative biedt om toegevoegde waarde te bieden aan hun klanten.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht