Consumenten zich op hun gemak met artificial intelligence technologie in de gezondheidszorg. SAS heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd waarbij mensen diverse praktijkvoorbeelden van kunstmatige intelligentie kregen aangereikt. Daaruit bleek dat een meerderheid eerder AI accepteert in de gezondheidszorg, dan in het bankwezen of de retail.
Ondanks de consumentenacceptatie van AI in de zorgsector, kwam uit het onderzoek van SAS onder 500 consumenten naar voren dat het gebrek aan menselijke interactie als het grootste bezwaar tegen deze technologie wordt gezien. Bijna de helft van de respondenten (47 procent) had er geen bezwaar tegen als bedrijven AI in zakelijke interacties in het algemeen gebruiken; waarbij mannen (53 procent) iets positiever zijn dan vrouwen (43 procent). Consumenten bleken ook niet goed te weten wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt. Op de vraag of ze het concept zouden kunnen uitleggen aan een vriend of collega, antwoordde minder dan de helft van de ondervraagden – slechts 44 procent – 'ja'.
Tastbaar voordeel
De ondervraagden maakten zich bovendien zorgen om de data privacy. Slechts eenderde van de ondervraagden (35 procent) was ervan overtuigd dat hun persoonlijke gegevens, die voor AI worden gebruikt, veilig worden opgeslagen. Deelnemers onder de 40 jaar (42 procent) hadden er het meeste vertrouwen in dat hun informatie beveiligd was, tegenover slechts 31 procent van de oudere respondenten.
Volgens David Tareen, Marketing Manager Artificial Intelligence bij SAS, staan consumenten positief tegenover AI als ze denken dat het voor het goede doel wordt gebruikt. “In dit onderzoek werden de voorbeelden uit de gezondheidszorg positief ontvangen, wat erop duidt dat de ondervraagden de technologie accepteren als deze een tastbaar voordeel biedt. Over het algemeen is een gebrek aan inzicht in wat kunstmatige intelligentie is en doet een belangrijke factor voor degenen die er bang voor zijn."
Het onderzoek van SAS naar kunstmatige intelligentie is gebaseerd op een online enquête die begin maart 2018 onder 500 consumenten tussen de 18 en 70 jaar is gehouden. Download hier de infographic.
Meer informatie: SAS
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht