Pegasystems introduceert de T-Switch waarmee bedrijven controle kunnen uitoefenen op de mate van transparantie van hun Artificiële Intelligentie customer engagementmodellen. De nieuwste versie van Pega's Customer Decision Hub zorgt ervoor dat gebruikers eenvoudiger en veiliger AI-algoritmen kunnen inzetten, gebaseerd op bepaalde transparantieniveaus binnen de organisatie.
Bedrijven zetten steeds vaker AI in voor meer inzicht in de klantbehoeften en meer gepersonaliseerde service, sales en marketing. Echter niet alle AI-modellen hebben het gewenste transparantieniveau dat bedrijven volledig inzicht geeft in de manier waarop het systeem beslissingen neemt – iets dat vooral kritisch is in bedrijfstakken met strenge regelgeving. Hoewel sommige ondoorzichtige AI-algoritmen krachtige prestaties leveren, is de complexe logica achter deze ‘black boxes’ niet altijd volledig te verklaren; een afweging die problematische gevolgen kan hebben op het moment dat het betreffende model onbedoelde acties veroorzaakt. Dit wordt volgend jaar mei nog verder aangescherpt als gevolg van de General Data Privacy Regulation (GDPR). Hiermee worden bedrijven verplicht de logica te kunnen verklaren achter AI-modellen die gebruik maken van Europese klantgegevens. Anders riskeren zij hoge boetes die kunnen oplopen tot meer dan vier procent van de wereldwijde omzet.
Eenvoudige schuifregelaar
Als onderdeel van de AI-gestuurde Pega Customer Decision Hub, zorgen nieuwe controls voor het juiste level van AI transparantie of ondoorzichtigheid. Bedrijven kunnen de niveaus op elk AI-model vooraf instellen met een eenvoudige schuifregelaar van één (minst transparant) tot vijf (meest transparant). De transparantiescores helpen bedrijven bij het ontwikkelen van AI-systemen die zijn afgestemd op de vereiste bedrijfstransparantie terwijl aandacht voor de klantbeleving blijft gewaarborgd.
Gebruikers van de Pega Customer Decision Hub hebben toegang tot de T-Switch en alle andere Pega AI-tools via een nieuw gecentraliseerd Business Control Center voor AI. Gebruikers kunnen vanaf een dashboard hun eigen AI-modellen creëren, importeren, aanpassen en monitoren. Dit omvat de modellen die gebruikmaken van:
• Pega Predictive Analytics Director waarmee snel modellen kunnen worden ontwikkeld die nauwkeurig het consumentengedrag voorspellen;
• Pega Adaptive Decision Manager waarmee automatisch modellen snel kunnen worden aangepast, afgestemd op acties van de klant;
• Pega Text Analytics voor tekstclassificatie, sentimentanalyse en herkenning van het doel;
• Alle via PMML geïmporteerde third-party modellen.
Pega Customer Decision Hub werkt samen met Pega’s suite van CRM-applicaties voor marketing, sales en customer service die inspelen op de verschillende klantbehoeften en zorgen voor een optimale contextuele merkbeleving bij elke afzonderlijke klant.
T-Switch mogelijkheden als onderdeel van de Customer Decision Hub zijn eind oktober beschikbaar. Meer informatie over AI transparantie.
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht