iMMovator, Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht starten een community rondom Data4Media. De community Data4Media gaat zich richten op de ontwikkeling van kennis en skills op het gebied van data in de media. Zo starten er opleidingen om jong talent op te leiden tot data scientists en data engineers en richt de community zich op het gezamenlijk voorbereiden op de toekomst.
De digitale transformatie tekent zich ook af in de creatieve industrie. Om kansen te verzilveren wordt fors geïnvesteerd in een nieuwe community van data scientists en data engineers. Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en netwerkorganisatie iMMovator richten gezamenlijk de community Data4Media op en bieden mediagerichte masteropleidingen op universitair en HBO niveau aan. Deze opleidingen moeten voorzien in het grote tekort aan digitaal talent.
Invoeren van AI
Het bijzondere aan de nieuwe masters is volgens directeur Ton van Mil van iMMovator dat ze specifiek gericht zijn op de behoefte van de creatieve industrie en media in het bijzonder. “De community richt zich op het identificeren en oplossen van knelpunten die voor de gehele industrie gelden. Zo is duidelijk dat er een toekomstbestendige aanpak moet komen, gebaseerd op privacy by design en het verder invoeren van AI.”
Breed gesteund door werkveld
De unieke aanpak borgt de betrokkenheid van de bedrijven. Inmiddels hebben zo’n 25 bedrijven, waaronder Talpa, NTR, VPRO, Endemol, Dasym, BNN-VARA, Transavia, SNS het belang van een community en opleidingen onderschreven. Hierdoor kunnen toekomstige data scientist en data engineers hun talent inzetten op uitdagende projecten. Vanuit een individueel media bedrijf is het lastig daar continu in te voorzien. Door als industrie de krachten te bundelen moet een levendige community en samenhang in deze talentgroep ontstaan. Voor de kennisinstellingen geeft het goed zicht op de op te pakken fundamentele vraagstukken.
Meer informatie: iMMovator
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
23 mei 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze i...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
Deel dit bericht