25-04-2017 Door: Sandor Nieuwenhuijs

Jibe inspireert: BI en de strijd om de festivalliefhebber

Deel dit bericht

Inmiddels heb ik al veel inspirerende voorbeelden gezien van hoe datavisualisatie de business vooruithelpt. Toch wist Edwin Witvoet van Jibe de bezoekers tijdens de DW&BI Summit aangenaam te verrassen. Hij liet hen kennismaken met de festivalbranche, waar geen spoortje data onbenut blijft om bezoekers te trekken.

Moordende concurrentie in festivalland

Jibe ontwikkelt cloudoplossingen met een sterke focus op Data Management en Intelligence. Naast klanten in de Hightech industrie, waar veelal maatoplossingen worden gevraagd, bedient Jibe ook de entertainment-, media- en sportsector met cloudgebaseerde data-oplossingen. Door het grote aanbod van festivals en publieksevenementen raken deze steeds minder snel uitverkocht. Voor heel wat festivals is het al een kunst om daadwerkelijk te overleven. Goede datavisualisaties zijn een waardevol middel in deze strijd en Jibe weet hier slim mee om te gaan. Met de inzet van Qlik weten zij binnen de entertainmentbranche goed visueel inzichtelijk te maken hoe en welke kanalen bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen, zoals ticketverkoop.

De waardevolle data van de festivalliefhebber

Lang voordat het festival plaatsvindt, worden er diverse marketingacties ondernomen om op verschillende momenten zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Jibe helpt daarom de evenementenbranche bij het vullen van zalen en weilanden, door alle bronnen die informatie kunnen geven over potentiële bezoekers met elkaar te verbinden. Denk hierbij aan informatie van eerdere ticketsales, activiteiten op sociale media en data van lopende marketingcampagnes. Op al deze plekken laten potentiële bezoekers sporen achter, die duiden op mogelijke interesse in het festival. Iemand kan op Facebook een event geliked hebben, of vorig jaar rond deze tijd een soortgelijk festival bezocht hebben. Jibe brengt deze data voor hun klanten samen in een dashboard, waardoor zij in een oogopslag een geïntegreerd beeld hebben van hun marketingcampagnes en het effect ervan. Dit integrale inzicht maakt voor klanten van Jibe een einde aan het schieten met hagel en stelt hen in staat om sneller bij te sturen en gerichter te targetten. Het spreekt voor zich dat dit een positief effect heeft op de kosten en ticketverkoop.

Visualiseren en experimenteren met data

Jibe was begonnen met het bouwen van eigen software om alle data te analyseren en hier visualisaties van te maken voor hun klanten. Maar de enorme hoeveelheid data en de diversiteit aan databronnen maakten het op termijn te arbeids- en kostenintensief om dit zelf te blijven doen. Er moesten te veel query’s geschreven worden om de verschillende resources met elkaar te verbinden. Qlik Sense neemt deze activiteiten nu over, maakt alle koppelingen en zorgt dat alle data naadloos integreert en visueel aantrekkelijk gepresenteerd wordt. Het inrichten van dashboards is eenvoudiger geworden en daardoor is het nu mogelijk voor klanten van Jibe om hier ook zelf mee aan de slag te gaan. Jibe heeft op deze manier meer handen vrij om samen te ontdekken hoe bepaald gedrag verklaard kan worden en zo klanten vooruit te helpen. Doordat het sneller inzichtelijk is wat wel en niet werkt, is het voor evenementorganisatoren veiliger om ook eens op een andere wijze potentiele nieuwe bezoekers aan te trekken.

Ook komende zomer kan de festivalliefhebber met een polsbandje om zijn arm en een biertje in zijn hand zijn genot niet op. Ik ben benieuwd of we dit jaar, mede door Jibe en Visual Analytics, toch wat aangenaam verraste hardrockers gaan treffen op het elektronische Lief Festival.

Sandor Nieuwenhuijs

Sandor Nieuwenhuijs is Presales Director Benelux, Eastern Europe, Middle East & Russia en sinds juni 2016 werkzaam bij Qlik. Daarvoor werkte hij jarenlang bij Oracle in diverse functies, onder meer in de rol van Director of Presales & Client Architects. Eerder heeft Nieuwenhuijs gewerkt bij BEA Systems en Westmount. Hij heeft een sterk trackrecord in het begeleiden van complexe IT-organisaties en is een professional op het gebied van technische IT architectuur & management. Door deze jarenlange ervaring is hij in staat om complexe problematiek inzichtelijk te maken en te vertalen naar de waarde die het voor een organisatie kan bieden.

Tevens is Sandor verantwoordelijk voor de relatie met hogescholen en universiteiten met als doel de kennis en ervaringen bij jonge studenten op een hoger niveau te brengen.

Hij heeft gestudeerd aan de Cranfield University (Executive Leadership), de IESE Business School (Executive Management) en de Universiteit Twente (Electronics).

Twitter: @snieuwenhuijs
LinkedIn: linkedin.com/in/snieuwenhuijs

Alle blogs van deze auteur

Partners