26-08-2016

Ryanair kiest Qlik om klantervaring te optimaliseren

Deel dit bericht

Luchtvaartmaatschappij Ryanair kiest voor een bedrijfsbrede integratie van QlikView en Qlik Sense om haar vluchten beter te vullen en de diensten voor klanten te optimaliseren. De samenwerking met Qlik stelt Ryanair in staat om alle bedrijfsgegevens te consolideren wat leidt tot beter inzicht in de gehele bedrijfsvoering.

Met 1.800 vluchten per dag en 200 bestemmingen is Ryanair een populaire luchtvaartmaatschappij voor low-cost vluchten in Europa. Om deze positie te behouden wordt Ryanair continu uitgedaagd om de klantpropositie te verbeteren. Qlik helpt het Business Intelligence team van Ryanair om alle bedrijfsgegevens bijeen te brengen, zodat medewerkers betere beslissingen kunnen nemen ten gunste van deze klantpropositie.

In-flight aanbod
In de toekomst wil Ryanair Qlik ook inzetten om het in-flight aanbod te verbeteren en de supply chain te optimaliseren met behulp van data-analyses. Zo wil Ryanair inzicht krijgen in de verwachte passagiersmix op bepaalde vluchten, zodat het vliegtuig met een passend aanbod van producten bevoorraad kan worden.

Tijdsdruk
Volgens Senior BI Developer Shane Finnegan heeft Ryanair gemerkt dat iedere medewerker op een eigen manier data verwerkt en analyseert. “Onze wens was dan ook om een platform voorhanden te hebben dat aan al deze verschillende behoeften voldoet. Dit is gelukt met QlikView en Qlik Sense. Medewerkers die behoefte hebben aan grondige analytische functies, zoals financiële of marketingprofessionals, maken gebruik van QlikView. We hebben daarnaast gekozen om Qlik Sense in te zetten voor medewerkers op afdelingen die te maken hebben met een hoge tijdsdruk, zoals ground operations of flight operations.”

Self-service functionaliteit
Deze medewerkers willen snel en eenvoudig te begrijpen datavisualisaties die real-time inzicht geven in wat er gebeurt en waar mogelijk een probleem ontstaat om op basis van deze data snel de juiste beslissing kunnen nemen. “De self-service functionaliteit die Qlik Sense biedt stelt hen in staat om waar en wanneer ze maar willen gefundeerde beslissingen te nemen,” aldus Finnegan.

Meer informatie: Qlik

Partners