12-05-2016

DDMA: Bedrijfsleven moet starten met voorbereiding op nieuwe privacywet

Deel dit bericht

In mei 2018 vervangt de nieuwe Europese privacywet de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Organisaties zijn vanaf 2018 verplicht tot het voeren van een privacy-administratie en het aanstellen van een data protection officer.

De nieuwe privacywet verplicht bedrijven die meer dan 250 werknemers hebben een privacy-administratie bij te houden en bedrijven die op grote schaal data verwerken een speciale data protection officer aan te stellen. Directeur Diana Janssen van brancheorganisatie DDMA roept het bedrijfsleven daarom op nu te starten met voorbereidingen. “Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar deze wet heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag.”

Plichten en rechten
De grootste verandering van de Europese privacyverordening (de General Data Protection Regulation of GDPR) voor het bedrijfsleven is de zwaardere documentatieplicht. Bedrijven die meer dan 250 medewerkers in dienst hebben of op grote schaal persoonsgegevens verwerken moeten een privacy-administratie gaan bijhouden. Welke data worden er verzameld, via welke bronnen, met welke systemen, hoe zijn die systemen beveiligd en wie kunnen erbij? Ook worden deze bedrijven verplicht een speciale privacymedewerker of data protection officer aan te stellen. Deze ziet toe op de omgang met gegevens en controleert of de organisatie voldoet aan wet en regelgeving. Bovendien krijgen consumenten door de wet meer controle over hun eigen gegevens. Naast het recht om vergeten te worden, is het makkelijker om gegevens te laten verwijderen of mee te nemen naar een andere dienst.

Privacy
Eerder werd al bekend dat voor schending van de privacywet boetes tot 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet kunnen worden opgelegd. DDMA-directeur Diana Janssen: “Privacy is nu een serieus bedrijfsrisico. Bescherming van persoonsgegevens is een thema waar directies niet meer om heen kunnen. In een wereld met zoveel consumentengegevens in omloop is dat ontzettend belangrijk. Elke organisatie heeft een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken. Ik zie gelukkig dat dit al steeds vaker gebeurt.”

Voorbereidingen
Hoewel Nederlandse bedrijven privacy al steeds serieuzer nemen, vergt de nieuwe wet nog veel voorbereiding. DDMA-directeur Janssen roept organisaties op daar zo snel mogelijk mee te beginnen. “Een implementatieperiode van twee jaar lijkt lang, maar gaat sneller voorbij dan je denkt. We hebben al vaker gezien dat bedrijven pas op het laatste moment wakker werden, zoals bij de cookiewet in 2012. De nieuwe privacywet vraagt nog een stuk meer van bedrijven. Vooral de verzwaarde documentatieverplichting heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering. Organisaties moeten nu echt aan de slag. De hoge boete zou genoeg reden moeten zijn.”

In aanloop naar 2018 informeert DDMA op verschillende manieren de sector over de nieuwe wetgeving en de gevolgen voor het bedrijfsleven en helpt ze organisaties zich voor te bereiden. Binnenkort presenteert de brancheorganisatie bovendien een groot onderzoek naar de privacybeleving van Nederlandse consumenten.

Meer informatie: DDMA

Company:

DDMA

Partners