31-03-2016 Door: David Brierley

Innovatie en governance vormen de basis van een goede BI-oplossing

Deel dit bericht

Een transparante, optimaal functionerende organisatie streeft ernaar om betrouwbare en praktische inzichten te verschaffen binnen alle gelederen van de organisatie. Het doel is zoveel mogelijk werknemers van de juiste informatie te voorzien, waardoor ze goede beslissingen kunnen nemen. De meeste bedrijven hebben helaas nog steeds moeite om dat ideaal te bereiken, zodat ze de maximale waarde halen uit hun personele middelen en bedrijfsinformatie.



De hoeveelheid data die er wereldwijd wordt verzameld blijft elke twee jaar verdubbelen en steeds meer bedrijven beginnen BI-tools te gebruiken. Toch blijft de adoptie van BI onder gebruikers nog relatief beperkt. In 2013 investeerden bedrijven 14 miljard dollar in Business Intelligence-software en naar verwachting stijgt dit bedrag in 2018 naar 114 miljard dollar. Ironisch genoeg blijft de BI-adoptie onder werknemers volgens een onderzoek uit 2014 hangen op slechts 22 procent. Bedrijven investeren dus meer in BI-oplossingen dan ooit tevoren, maar het aantal daadwerkelijke gebruikers blijft beperkt. Waarom zou dat zijn? De reden is dat veel bedrijven, zowel groot als klein, hiervoor niet de juiste tools in huis hebben. Bedrijven die daar verandering in willen brengen, moeten beginnen met het implementeren van innovatieve technologieёn, duidelijke processen, en goed leiderschap om optimaal gebruik te kunnen maken van self-service analytics.



Self-service analytics

Een goed fundament voor een succesvol Business Intelligence-initiatief bouw je met self-service analytics. Dit geeft werknemers snelle en flexibele mogelijkheden om informatie te analyseren, monitoren, rapporteren en delen. De organisatie kan hierdoor betere inzichten halen uit op maat gemaakte rapporten en dashboards. Maar voordat gebruikers al die rapporten daadwerkelijk zelfstandig kunnen produceren, moeten we de beschikbare gegevens wel kunnen vertrouwen. Dat betekent dat er geen datasilo's en geen meerdere versies van de gegevens mogen zijn. Ook de gênante momenten in vergaderingen, waarbij het overgrote deel van tijd wordt gespendeerd aan het vergelijken van elkaars gegevens, in plaats van dingen te bespreken die tot zakelijke beslissingen leiden, moeten passé zijn.



Ingewikkelde tools

Veel bedrijven zitten vast in een situatie met departementale BI-silo's, waarbij desktop-tools hun mogelijkheden voor content-sharing beperken. Dit heeft tot gevolg dat zij geen geavanceerde analyses kunnen doen door datasilo's te combineren. Ook komt het voor dat bedrijven veel te ingewikkelde tools gebruiken, die maanden kosten om te implementeren en alleen zelfstandig gebruikt kunnen worden door BI- en IT-professionals. Normale zakelijke gebruikers moeten vervolgens op IT wachten om hen te helpen bij het opzetten van hun datamodellen, rapporten en dashboards. Het resultaat: een hele groep zakelijke gebruikers stopt met het gebruik van deze tools.



Ad-hoc initiatieven

Een echt geïntegreerd BI-platform brengt allerlei losse, tijdelijke en persoonlijke productiviteitstools bijeen zodat ze breed gebruikt kunnen worden en meerdere mensen ervan kunnen profiteren. Bedrijven die de concurrentie voor willen blijven, hebben technologie nodig die dit model ondersteunt, waardoor ze data niet hoeven op te delen in meerdere gescheiden en tijdelijke initiatieven.

Dit is waar architecture for scale en governance om de hoek komen kijken. De term governance riep ooit negatieve associaties op van controle en beperking, maar wordt nu in een nieuw licht bezien. De term houdt nu het zorgen voor vertrouwen, veiligheid en consistentie in. Governance is de ontbrekende schakel die flexibiliteit en betrouwbare data levert, wat uiteindelijk leidt tot onbetwiste inzichten. Met deze inzichten kunnen professionals veel zelfverzekerder beslissingen nemen. Bedrijven die dit toepassen verspillen daarom geen tijd aan het debatteren over de juistheid van data. Ze weten immers dat hun professionals datagedreven en betrouwbare informatie leveren, zodat ze geen discussie hoeven te voeren over de geldigheid van gegevens. Door deze nieuwe definitie van governance, is dit ineens uitgegroeid tot een gewenst aspect, zo niet een vereiste, van veel BI-initiatieven.



Overal beschikbaar

BI moet overal beschikbaar zijn, zeker bij organisaties met werknemers en kantoren die verspreid zijn over verschillende locaties ter wereld. De bedrijfsvoering stopt immers niet wanneer uw medewerkers het kantoor verlaten en niet meer achter hun computer zitten. Door BI mobiel beschikbaar te maken, kunnen professionals ook onderweg rechtstreeks toegang krijgen tot bedrijfsinformatie. Zij zijn hierdoor niet meer gebonden aan hun bureau.


BI-initiatieven die een bedrijf tot een transparante, optimaal functionerende organisatie maken, zorgen voor een flexibiliteit die zakelijke gebruikers nodig hebben, gecombineerd met de governance die de organisatie vereist. Bovendien vereist het sterk BI-leiderschap. Deze bedrijven erkennen de noodzaak om de belangen van IT'ers en zakelijke medewerkers met elkaar te verenigen. Als deze harmonie is bereikt, levert dit organisaties een groep verbonden, geïnformeerde medewerkers, die op basis van gegevens slimme inzichten verzamelt. Bovendien worden hiermee de wensen en behoeften van de IT en de gebruikers bij elkaar gebracht.



Snel inzetbaar

De ideale BI-oplossing biedt dus een combinatie van innovatie en governance. Een oplossing die relatief eenvoudig opgezet kan worden, mobiele devices ondersteunt en centraal beheerd kan worden. Bovendien moet het een oplossing zijn die gebruikers niet in de weg zit, maar wijzigingen en logica ondersteunt, en direct door de hele organisatie gebruikt kan worden. Zo hoeft niemand op een ander te wachten om zelfstandig met BI aan de slag te gaan. 
Geef werknemers met zo'n oplossing toegang tot deelbare content, onafhankelijke business-logica en een gebruiksvriendelijke interface, zodat zij nieuwe creatieve ideeën kunnen ontplooien. Geef ze de middelen om kritische vragen te stellen en op een nieuwe manier te kijken naar hun gegevens en de organisatie. Met een dergelijke BI-oplossing creëert een organisatie een analytics community waarin iedereen samenwerkt. Dat is hoe een transparante, optimaal presterende organisatie eruit ziet.

David Brierley

David Brierley is VP Sales EMEA, APJ & LATAM bij Pyramid Analytics.

Alle blogs van deze auteur

Partners