16-10-2015 Door: Bart Plooij

SAS Forum 2015 - Accelerate Innovation

Deel dit bericht

Accelerate Innovation was het thema van het jaarlijkse SAS Forum op 6 oktober. Meer dan 1300 bezoekers waren aanwezig op de uitstekend verzorgde jaarlijkse klantendag in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein.

Innovatie was de rode draad die door alle keynotes en presentaties heen liep en de boodschap werd overtuigend gepresenteerd. We kregen een schets van het datalandschap dat om ons heen ontstaat. Duidelijk werd dat het niet alleen om de mogelijkheden van de techniek gaat. Meer dan ooit staat de mens centraal. Die zendt een stortvloed van gegevens uit waarmee bedrijven graag aan de slag gaan om er betekenis in te vinden.
Karel Kinders, SAS Managing Director, opende de dag met een paar prikkelende meningen. Data is voor een bedrijf superbelangrijk, maar het blijft nog steeds een IT-aangelegenheid. Het bedrijfsorganogram verandert niet. Is dit dan niet het moment om het bedrijf anders in te richten?
Het is tijd voor Emotional Innovation en om dat over te brengen nam daarop pianist Wibi Soerjadi achter de vleugel plaats.

Internet of me
Marc Huijbregts (Accenture) sprak over de met alles verbonden mens die een persoonlijk digitaal ecosysteem om zich heen schept. In tal van sectoren ontstaan interessante initiatieven en er is een explosie van ‘connected devices’. Mensen zijn verwend en hun gedrag verandert. Bedrijven zullen de persoonlijke en unieke experience moeten ondersteunen. Zijn conclusie: de regie ligt bij de consument, maar beseffen bedrijven dat wel?

NL denktank 2014
Drie jonge academici presenteerden kort na elkaar in pitchvorm hun gedachten over toepassingen van Big Data. Rolien Sandelowsky vertelde over het project Hack je hokje, een mogelijkheid om online van gebruikersprofiel te wisselen. Willem Herter sprak over Pacmed waarin de ervaring van duizenden huisartsen in de eerstelijnszorg gebundeld is. Jan Willem Scholten als laatste presenteerde de Datawijzer, analoog aan de Kijkwijzer: door middel van ikonen kan je zien wat apps met je (meta)data doen.

Reframe culture
Daarna kwam David Shing, Digital Prophet bij AOL, het podium op voor een wervelende presentatie. De Australiër met de allure van een rockster nam de zaal in sneltreinvaart mee in zijn wereldbeeld, het publiek confronterend met quotes, inzichten, markt- en productontwikkelingen.
Hij schetste een landschap van de met alles en iedereen verbonden mens, het Internet of Things wordt het Internet of Everything. Daarbij worden de grenzen tussen privé en werk geslecht, we zijn ‘allways on’, ‘allways logged in’ en we delen alles.
Op allerlei terreinen vindt disruption plaats. Interfaces veranderen, we gaan van aanraakschermen naar controle via gebaren. Als voorbeelden toonde hij een ‘smart’ ring die met handbewegingen computers en apparaten stuurt, een chip in de mouw van je jas waarmee je kan betalen: ‘immersive’ technologie die zeer snel als ‘wearable web’ zijn intrede doet. Het spoor van (mobiele) data dat je achter laat is goed nieuws voor de CMO, die zich kan baseren op deze data en voorspellingen doet voor effectieve campagnes. “The future is all about prediction”.

Analytics on the edge
Jeroen Dijkxhoorn (SAS) stelde dat het Analytics Competence Centre een gegeven is. Event stream processing levert enorme hoeveelheden data op. Een olieplatform genereert acht Terabyte per dag! Dat kan je dus niet meer in een Datawarehouse opslaan. Right time delivery van data en data governance, dat is wat de markt nu vraagt. Mathias Coopmans (SAS) vertelde over de uitdaging van event streaming en ‘analytics on the edge’: bekijk data dicht bij de oorsprong. In-memory analytics op een cluster zorgt daarbij voor snelle verwerking. Mieke de Ketelaere (SAS) belichtte de touchpoints en de customer journey. De klant bepaalt het kanaal, de smartphone is daarbij juist een bundeling van kanalen.
In diverse stands werd tijdens de pauze getoond wat er met sensoren en continue event streams te doen is. Een door SAS ontworpen kastje met sensoren mat onder andere de temperatuur, het geluidsniveau, de nabijheid van iemand en de realtime streams waren op het scherm te volgen.

Visual Analytics
In de namiddag kon uit een groot aantal parallelsessies worden gekozen. In het Data discovery & Reporting track ging Joris Huijbregts van Q-Park dieper in op de inzet van analytics bij het bepalen van wat de beste locatie is voor een parkeergarage. Aardig feit in zijn case was dat het aantal zoekkilometers drastisch naar beneden kan en daarmee ook de uitstoot van fijnstof en CO2.
Peter Kleuver van SAS praatte ons bij over de ontwikkelingen van Visual Analytics. Met versie 7 heeft men Flash verlaten en wordt in HTML5 gebouwd. Als Saas-oplossing is VA binnen een half uur operationeel. En sinds versie 7.2 draait het ook op de smartphone!

KNVB voorzitter Michael van Praag sloot de dag af met zijn presentatie over innovatie in leiderschap. Uit zijn persoonlijk verhaal over leiderschap in de UEFA-top en de gunfactor in het zaken doen blijkt maar weer: “Ze moeten je kennen”.
Als je maar genoeg data genereert komt dat vast wel in orde.

Tags:

Event

Company:

SAS

Partners