13-06-2011

De Bijenkorf kiest voor QlikView

Deel dit bericht

Volledige bestaande en uitontwikkelde BI-omgeving in QlikView nagebootst en geoptimaliseerd.

QlikTech heeft bekend gemaakt dat de Bijenkorf gekozen heeft voor QlikView. Aanleiding was de gebleken end-of-life status van de bestaande BI-oplossing bij de Bijenkorf. De keuze voor QlikView is het resultaat van een uitgebreide testfase, een ‘Seeing is Believing’ (SIB) sessie en een pilottraject.

Na een eerste testronde met twee andere aanbieders bleken deze niet te voldoen aan de hoge eisen die de Bijenkorf aan haar BI-omgeving stelt. Er was sprake van onvoldoende flexibiliteit en volwassenheid, en van gebruikers werd teveel technologische kennis gevraagd. De keuze voor QlikView werd vervolgens gebaseerd op een SIB-sessie van drie dagen, waarin de medewerkers van de Bijenkorf direct werden getraind en de eerste implementatie werd gerealiseerd. Vervolgens is in een intensieve pilot de volledige bestaande en uitontwikkelde BI-omgeving in QlikView compleet nagebootst en geoptimaliseerd. De 250 gebruikers van de Bijenkorf hebben nu toegang tot dezelfde 30 applicaties als voorheen, plus extra grafische toepassingen en selectiemogelijkheden die typerend zijn voor QlikView.

“We werken bij de Bijenkorf al jaren met Business Intelligence en hebben daarmee al veel waardevolle informatie uit onze databases weten te halen”, vertelt Nico Wartenbergh, IT Manager bij de Bijenkorf. “Gebruikers waren daarom terecht erg kritisch tijdens de pilot van QlikView en zagen bij voorkeur hun bestaande BI-omgeving letterlijk vertaald in de nieuwe situatie. Resultaat is nu dat de gebruikers tevreden zijn en de uitrol inmiddels van start is gegaan. Hierbij staan we meteen open voor nieuwe toepassingen. Zo maken we gebruik van LCD-schermen in het pand die real-time weergaves vanuit QlikView laten zien van bijvoorbeeld de bezoekers en omzetten in de winkels. Ook oriĆ«nteren we ons op de inzet van iPads voor zowel strategische als operationele functies.”

Bas van der Horst, Director Benelux, Eastern Europe, Turkije en IsraĆ«l bij QlikTech: “De casus van de Bijenkorf is er een die we steeds vaker gaan zien. Bedrijven komen in de fase dat hun bestaande BI-omgevingen onvoldoende mogelijkheden bieden voor de toekomst, waardoor er nieuwe keuzes moeten worden gemaakt. Bedrijven vinden het belangrijk dat de gebruikers zelf analyses kunnen maken. Onze Business Discovery oplossing realiseert dit. Hierbij wordt bestaande kennis en functionaliteit volledig vertaald naar een nieuwe omgeving. De mogelijkheid om in QlikView data te laden uit bestaande BI-omgevingen is hierbij essentieel. Ook biedt de oplossing de gewenste flexibiliteit en volwassenheid om daadwerkelijk toekomstvast te kunnen zijn.”

Bron: QlikTech

 

 

Company:

QlikTech

Partners