17-07-2015

Gartner: Business Analytics vraagt om nieuwe benadering van IT

Deel dit bericht

We betreden onherroepelijk het tijdperk van analytics, was de boodschap tijdens de meest recente Gartner Local Briefing voor Nederlandse CIO’s in Amsterdam. Om optimaal te kunnen profiteren van de kansen en voordelen die analytics zou kunnen bieden is het zaak de omgang met IT daarop in te richten. Niet alle oude wijsheden kunnen echter overboord worden gegooid.

Het thema van de local briefing in het Benelux-hoofdkantoor was Market Disruptions in Business Analytics: Evolution, or Revolution? De eerste spreker die dag was  Research Director Alan D. Duncan. Hij beschreef de kenmerken van het Era of Analytics, zoals Gartner het huidige tijdsgewricht noemt.

Een van de trends die bepalend zijn is dat visuele content, zoals video content, steeds belangrijker wordt. Een opvallend gegeven daarin is volgens Duncan dat op het internet dit moment meer verticale video content dan horizontale beschikbaar is, wat aangeeft dat een groeiend aantal mensen hun mobiele telefoon gebruikt om snel in portrait-stand een video te schieten en direct online te zetten.

Dit Era of Analytics speelt zich voor een belangrijk deel af in de cloud. Een voortdurende zorg voor organisaties die in de cloud willen opereren is nog steeds veiligheid. Hoewel het goed is dat daar veel aandacht voor is, moeten de zaken volgens Duncan wel in perspectief worden geplaatst. Want van alle hacks vond de overgrote meerderheid zijn oorsprong binnen de organisatie, de meeste breaches vinden on premise plaats.

“Echte cloud based hacks zijn zeldzaam”, zegt Duncan. “Dat komt voor een belangrijk deel doordat cloud-aanbieders het zich niet kunnen veroorloven dat er iets mis gaat. Wanneer Amazon Web Servies gehackt zou worden is dat desastreus voor het bedrijf. Daarom is geen enkele interne IT-afdeling van individuele bedrijven in staat om het beveiligingsniveau te halen van een bedrijf als Amazon of Google, dat dit dagelijks doet. Wees dus net bang voor de cloud”.

Relatief nieuw is het Internet of Things (IoT), dat echter al wel veel impact heeft. “We weten niet waar het heen gaat, maar we zien enorme hoeveelheden data ontstaan. Mensen zoeken met die data naar  nieuwe kansen. En waar leidt dat naartoe? Naar analytics. Dat brengt al die zaken uit de nieuwe wereld samen.”

Die disruptie geeft volop kansen voor organisaties, doordat de business modellen radicaal veranderen. De omzet komt in veel gevallen niet meer uit eenmalige transacties, maar terugkerende omzet uit diensten. Telecombedrijven bedrijven verstrekken een telefoon omdat ze niet in het apparaat op zich geïnteresseerd zijn, ze zijn geïnteresseerd in de gerelateerde diensten.

“Dat model zien we steeds vaker in allerlei sectoren. We hebben bijvoorbeeld een project gedaan met Volkswagen, met de connected car. Het gaat niet alleen om de eenmalige verkoop van de auto, maar het is een doorlopend project. De software wordt voortdurend verbeterd en geüpdatet. Dus niet een keer een transactie van 20.000 euro, maar een voortdurende inkomstenstroom. Dat is waar het overal naartoe gaat.”

Dat heeft weer grote gevolgen voor de architectuur. Organisaties bewegen steeds meer van grote datawarehouses naar een meer  agile methode. Analisten kunnen daarmee de data on demand benaderen.

Daarnaast heeft de digitale werkplek grote impact op de menselijke factor. “We zien dat machines routinematig werk vervangen. Net zoals dat gebeurde tijdens de industriële revolutie, toen  handmatig werk werd vervangen. Nu gebeurt dat met kenniswerk. Non repeating functies worden nu ook vervangen door machines. Die disruptie is ook het gevolg van analytics.”

Het veranderende belang van data en analytics leidt weer tot allerlei nieuwe functies die een informatie, data en analytics verantwoordelijkheid hebben: Chief Data Officer, Chief Digital Officer, Chief Analytics Officer, Data Scientist, Information Strategist, Information architect en Data Steward.

Voor analytics is het wel zaak dat er ruimte is voor experimenten. Duncan haalt daarbij Schopenhauer aan: “In hun zoektocht naar goud hebben de alchemisten veel andere waardevolle zaken ontdekt. Zo is het ook met technologie. Bij een traditionele IT investering maak je eerst een ROI-berekening. Dat moet anders met data. Je weet immers niet wat er uit komt. Pas wanneer je iets ontdekt wat waarde toevoegt aan de business komt de ROI.”

Essentieel hierin is goede data. “Datakwaliteit is belangrijk. Dat het niet uitmaakt of er een kleine fout inzit is een mythe. Garbage in is garbage out blijft onverminderd waar. Dat zal naar verwachting nog voor veel problemen zorgen. In 2018 zal 90 procent van alle data lakes onbruikbaar zijn door de enorme hoeveelheid data die gebruikt wordt voor onduidelijke use cases. Waarde halen uit data blijft uiteindelijk een menselijke en culturele uitdaging.”

Partners