02-07-2015

Slimme organisaties verbeteren prestaties met BI

Deel dit bericht

Lang niet alle organisaties gaan helaas slim te werk. Uit een onderzoek van Passionned blijkt dat 49 van de 266 onderzochte organisaties als ‘domme organisaties’ kunnen worden aangemerkt. Deze bedrijven laten geen enkele (financiële) prestatieverbetering zien door BI of anderszins, op geen enkel vlak. Hoe slim is uw organisatie? Met behulp van een IQ-test kunt u dit achterhalen. 

Veel van de ‘domme’ partijen geven de schuld van hun problemen aan de markt. De organisaties stellen dat de gehele markt dezelfde problemen ondervinden. Tegelijkertijd doorgronden zij deze markt echter niet goed. De organisaties vinden in veel gevallen omgevingsinformatie niet nodig en denken dat deze niet of nauwelijks relevant voor hen is. De informatievoorziening bij deze groep ‘domme bedrijven’ is uitsluitend gericht op de belangrijke primaire bedrijfsfuncties: het hart van het bedrijf. Hiermee verzaken de partijen de zorg voor andere organen, waaronder het brein (BI). De relevantie van managementinformatie wordt niet bewaakt. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van standaardrapportages, die daarnaast alleen ververst worden als gebruikers hierom vragen.

Slimme organisaties
Gelukkig zijn er ook veel slimme organisaties. Slimme organisaties weten dat zij informatie consequent moeten gebruiken voor analyse en actie. Deze partijen analyseren regelmatig de normen en targets en stellen deze waar nodig bij. Medewerkers spreken elkaar aan op positieve en negatieve prestaties. Managementinformatie wordt afgestemd op doelgroepen en organisatierollen, waardoor gebruikers altijd direct de juiste relevante informatie beschikbaar hebben.

Business intelligence speelt bij deze partijen een belangrijke rol. Het topmanagement van slimme bedrijven geeft gericht sturing aan het BI proces. Informatie wordt daarnaast doelbewust gebruikt voor innovatie en gezien als een strategische asset. Van de 266 organisaties boekten overigens slechts 20 uitmuntende resultaten met business intelligence en worden door Passionned aangemerkt als ‘zeer slim’. Dit komt neer op 7,5% van de bedrijven. 75% van deze groep maakt gebruik van BI.

Hoe slim is uw organisatie?
Alle resultaten van het onderzoek van Passionned naar slimme en domme organisaties zijn te vinden in het artikel ‘Wat domme organisaties ons kunnen leren’. Benieuwd hoe slim uw organisatie te werk gaat? Test de intelligentie van uw organisaties via een IQ-test. U kunt ook meedingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ en de Dutch Business Intelligence Award. Aanmelden voor deze verkiezing kan via de website van Passionned. De inschrijving voor de verkiezen sluit op 31 augustus 2015.

Partners