27-03-2015

Ook Uber verkoopt Big Data voor marketingdoeleinden

Deel dit bericht

Na Facebook, Google en Visa gaat ook Uber Big Data verkopen aan externe partijen. Het gaat hierbij om reisgedrag van klanten waaruit allerlei informatie kan worden herleid. Denk hierbij aan de locatie waar iemand werkt en winkels die de klant bezoekt.

Sophos meldt dat Uber vanaf februari Uber-gebruikers die ook ‘preferred guest’ zijn bij de hotelketen Starwood Hotels & Resorts de mogelijkheid te geven ‘Starpoints’ te verdienen door met Uber te reizen. Deze Starpoints kunnen worden ingewisseld voor hotelupgrades, airmiles, cadeaukaarten en VIP-toegang tot muziek-, sport- en cultuurevenementen.

Overeenkomst ondertekenen
Om gebruik te maken van Starpoints moeten gebruikers echter wel een overeenkomst ondertekenen waarin zij Uber toestemming geven data te delen. Starwood krijgt volgens deze overeenkomst toegang tot alle informatie die Uber over de klant heeft verzameld. Deze data mag worden gebruikt voor marketingdoeleinden. De overeenkomst geeft Starwood onder andere toegang tot ritprijzen, afstand van ritten, datum en start- en beginpunt.

Klanten hebben overigens wel de mogelijkheid zichzelf af te melden voor het marketingprogramma. Sophos verwacht dat het aantal bedrijven dat dit soort data gaat afnemen van partijen als Uber, Facebook, Google en Visa alleen maar zal toenemen.

Tags:

Big Data

Partners